اثربخشی مداخله آموزشی – روانی گروهی بر سطح افسردگی، اضطراب و استرس تجربه شده خانوادههای بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی
|
امیرحسین مجرد کاهانی* 1، بهرامعلی قنبری هاشم آبادی2 ، غزاله سلطانیان3 |
1- دانشجوی دکترای روانشناسی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران،تهران، ایران 2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران |
|
چکیده: (1814 مشاهده) |
چکیده زمینه و هدف: مراقبین خانوادگی بیماران روانی در واقع ستون فقرات سیستم مراقبتهای بهداشتی– درمانی بوده و مراقبت از بیمار مبتلا به اختلال روانی مسؤولیتی است که فشار و استرس زیادی برای اعضای خانواده به همراه دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی مداخلات آموزشی روانی گروهی بر میزان افسردگی، اضطراب و فشار تجربه شده (استرس) در خانوادههای بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک طرح نیمهآزمایشی با گروه کنترل و گمارش تصادفی بود. در این پژوهش، شش نفر به عنوان گروه آزمایشی و نه نفر به عنوان گروه کنترل شرکت داشتند. کلیه شرکتکنندگان که اعضای خانواده بیماران مبتلا به اختلالات دوقطبی را تشکیل میدادند که در سال 1390 در بیمارستان روانپزشکی ابنسینای بستری بودند. آزمودنیها پرسشنامههای فشار روانی مراقب، افسردگی بک و اضطراب بک را تکمیل نمودند. گروه آزمایش به مدت دوازده جلسه در جلسات مداخلات آموزشی روانی گروهی شرکت داشتند، ولی گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. همچنین به منظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها : یافتههای این پژوهش نشان داد که دو گروه به طور معنیداری از نظر افسردگی، اضطراب و فشار روانی متفاوت هستند. نتیجهگیری : نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که مداخلات آموزشی روانی گروهی میتواند شدت فشار مراقب، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. واژههای کلیدی: مداخلات آموزشی روانی گروهی، افسردگی، اضطراب، فشار تجربه شده، اختلالات دوقطبی |
|
|
|
متن کامل [PDF 303 kb]
(446 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|