مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و مهارتهای ارتباطی بر میزان پرخاشگری معتادان به حشیش زندان شهر همدان
|
حمزه کریمی1 ، اکبر همتی ثابت2 ، محمد حقیقی3 ، محمد احمدپناه4 ، حمید محمدبیگی |
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، باشگاه پژوهشگران جوان، تنکابن، ایران 2- استادیار، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران 3- استادیار علوم شناختی، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران 4- روانپزشک، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران |
|
چکیده: (1814 مشاهده) |
زمینه و هدف : این پژوهش، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم و مهارتهای ارتباطی بر میزان پرخاشگری معتادان به حشیش زندان شهر همدان انجام شد. مواد و روشها: پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی همراه با طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری شامل 700 نفر از زندانیان اردوگاه کار درمانی همدان بودند که سابقه مصرف حشیش و رفتار پرخاشگرانه داشتند که با استفاده از فرمول حجم نمونه Krejcie و Morgan به صورت تصادفی ساده 248 نفر انتخاب شدند و بعد از اجرای پرسشنامه پرخاشگری Buss-Perry AGQ (Aggression questionnaire)، 63 نفر از این افراد که پرخاشگری بالایی داشتند، انتخاب و از بین آنها نیز به طور تصادفی 45 نفر انتخاب نهایی شدند که در سه گروه 15 نفری جای گرفتند. 15 نفر در گروه آموزشی مدیریت خشم (مهارتهای زندگی، Kling و Chris 1998) 15 نفر در گروه آموزش مهارتهای ارتباطی (روانشناسی روابط انسانی، Bulletin 1994) و 15 نفر در گروه شاهد جایگزین شدند. گروه آزمایش اول در 8 جلسه 60 دقیقهای به مدت 1 ماه تحت آموزش مدیریت خشم قرار گرفتند و گروه آزمایش دوم نیز در 8 جلسه 60 دقیقهای به مدت 1 ماه تحت آموزش مهارتهای ارتباطی قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند و پس از اتمام برنامه آموزشی پسآزمون برای هر سه گروه اجرا شد. یافتهها: نتایج به دست آمده با استفاده از شاخص آماری تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت خشم و مهارتهای ارتباطی بر کاهش پرخاشگری مؤثر بودهاند. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباطی در مقایسه با مدیریت خشم در کاهش پرخاشگری مؤثرتر بود. واژههای کلیدی: مدیریت خشم، مهارتهای ارتباطی، پرخاشگری |
|
|
|
متن کامل [PDF 0 kb]
(537 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1392/2/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|