جهان بخش مرضیه، امیری شعله، بهادری محمدحسین، مولوی حسین، جمشیدی آذر. اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر علایم افسردگی در دختران دارای مشکلات دلبستگی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۰; ۹ (۴)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۲۰۹-fa.html
۱- دانشیار، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
۲- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
۳- استاد گروه روانشناسی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
۴- مدرس دانشگاه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
چکیده: (۲۶۰۵ مشاهده)
زمینه و هدف : ماهیت پیچیده مشکلات عاطفی کودکان به کارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر علایم افسردگی دانشآموزان دختر دوره ابتدایی با مشکلات دلبستگی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه شاهد بود. نمونه هدف 34 نفر بودند که از بین 388 نفر از دانشآموزان مقطع دوم و چهارم ابتدایی شهر اصفهان انتخاب شدند که بیشترین نمره را در مشکلات مربوط به دلبستگی و علایم افسردگی به دست آوردند. ارزیابی با استفاده از پرسشنامه مشکلات دلبستگی Randolph (RADQ یا Randolph attachment disorder questionnaire) و فرم سلامت روان کودکان انتاریو انجام شد. مادران در 10جلسه گروهی درمان مبتنی بر دلبستگی شرکت کردند و تأثیر آن بر میزان افسردگی کودکانشان طی دو مرحله پسآزمون و پیگیری سه ماهه بررسی شد. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و به کمک آمار توصیفی و استنباطی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: از آن جا که کسب نمره بیشتر در علایم اختلال افسردگی نشان از شدت علایم دارد، ملاحظه میشود که میانگین نمرات افسردگی گروه مداخله در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه شاهد به میزان معنیداری پایینتر است (05/0 < P). میزان کاهش علایم افسردگی گزارش شده توسط آزمودنیها در مرحله پسآزمون 38/0 و در پیگیری سه ماهه 50/0 بود. نتیجهگیری: درمان مبتنی بر دلبستگی در کاهش علایم افسردگی دختران دارای مشکلات دلبستگی مؤثر بود و پایبندی مادران به تداوم روشهای درمانی باعث بهبودی بیشتر در مرحله پسآزمون شد. واژههای کلیدی: درمان مبتنی بر دلبستگی، افسردگی، مشکلات دلبستگی، سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی ناایمن.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/9/24