logo
دوره 9، شماره 4 - ( 9-1390 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بساک نژاد س, نيازي ز, داودي ا. The effectiveness of kendall’s coping Cat therapy on reducing anxiety among female adolescent students. RBS 2011; 9 (4)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-208-fa.html
بساک نژاد سودابه، نیازی زهرا، داودی ایران. اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری به روش کندال بر اضطراب دختران نوجوان. تحقیقات علوم رفتاری. 1390; 9 (4)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-208-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (2576 مشاهده)
زمینه و هدف : اضطراب یکی از شایع‌ترین اختلال روان‌پزشکی در نوجوانی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری به روش کندال بر اضطراب دختران نوجوان شهر خرم‌آباد بود. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه آزمایشی با دو گروه شاهد و پیگیری یک ماهه، به روش تصادفی ساده از 376 دختر بین 11 تا 13 سال که در مقیاس اضطراب کودکان Spence و مصاحبه تشخیصی ساختار یافته اضطراب بالایی داشتند، 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و شاهد تقسیم شدند. سپس گروه درمانی شناختی- رفتاری به روش مقابله با اضطراب Kendall بر روی گروه آزمایش اجرا شد و در پایان دو گروه دوباره با مقیاس اضطراب Spence ارزیابی شدند. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس یک متغیره نشان داد که بین نمرات اضطراب پس‌آزمون دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معنی‌داری وجود دارد، که با گذشت یک ماه از پایان درمان نیز این تغییر تداوم داشت. نتیجه‌گیری: روش شناختی- رفتاری گروهی به روش مقابله با اضطراب Kendall در کاهش اضطراب دختران نوجوان ایرانی مؤثر است. واژه‌های کلیدی: اضطراب، درمان شناختی- رفتاری، روش مقابله با اضطراب Kendall، دختران نوجوان.
متن کامل [PDF 214 kb]   (1167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.