۱- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد واحد بناب، بناب، ایران
۲- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (۲۲۶۹ مشاهده)
زمینه و هدف: اگرچه عوامل اجتماعی - اقتصادی به طور وسیع در فهم رفتار گردشگران مورد استفاده قرار گرفته است، اما در پژوهشهای اخیر، آگاهی رو به افزایشی در این زمینه که شخصیت نیز ممکن است در فهم رفتار گردشگران مؤثر باشد، مشاهده میشود. به همین منظور، پژوهش حاضر به مقایسه ویژگیهای شخصیتی گروهی از گردشگران ایرانی با گروه غیر گردشگر میپردازد. مواد و روشها: در این پژوهش که از نوع علی- مقایسهای بود، 150 گردشگر و 150 نفر غیرگردشگر با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده، از طریق پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی NEO و فرم پنج مقیاس هیجان خواهی زاکرمن مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت دادهها با استفاده از روشهای آماری t گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره، مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد که بین گردشگران و گروه غیرگردشگر در هیجان خواهی، برونگرایی و گشودگی در برابر تجربه، تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0 > P)، اما در سایر ویژگیهای شخصیتی (نوروزگرایی، توافق پذیری و باوجدان بودن) تفاوت معنیداری بین دوگروه مشاهده نشد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش، شواهد تجربی در این زمینه که ویژگیهای شخصیت ممکن است باگردشگری ارتباط داشته باشد، فراهم میکند. واژههای کلیدی: گردشگری، ویژگیهای شخصیت، هیجان خواهی، برونگرایی، گشودگی در برابر تجربه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1388/4/24