Khaleghi M, Sharifi H P, Taghvaei D, pirani Z. Presenting the Exam Anxiety Model Based on Thinking Styles and Learning Styles with the Mediation of Academic Self-Efficacy. RBS 2023; 21 (2) :352-360
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1450-fa.html
خالقی مجید، شریفی حسن پاشا، قوایی داود، پیرانی ذبیح. ارائه الگوی اضطراب امتحان بر اساس سبک های تفکر و سبک های یادگیری با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. تحقیقات علوم رفتاری. 1402; 21 (2) :352-360
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1450-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه ازاد اسلامی، اراک، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن، ایران. ، hpssr@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه ازاد اسلامی، اراک، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه ازاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده: (481 مشاهده)
مقدمه و هدف: با توجه به اینکه اضطراب به ویژه اضطراب آزمون نقش تعیین کننده ای در یادگیری و عملکرد افراد دارد بررسی عوامل موثر بر آن مورد هلاقه محققان قرار گرفته است، بنابراین؛ هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی اضطراب امتحان بر اساس سبک های تفکر و سبک های یادگیری با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی می باشد.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی میباشد، برای پژوهش نمونه ای به حجم 400 نفر به صورت خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند، برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های پرسشنامه مقیاس اضطراب اهواز، پرسشنامه سبکهای یادگیری (ILS)، سیاهه سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر استفاده گردید. برای تحلیل یافته ها از روش تحلیل مسیر و برنامه ایموس استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبکهای یادگیری و سبک تفکر با میانجیگری خودکارآمدی بر اضطراب آزمون نقش پیش بینی کنندگی دارد.
نتیجهگیری: به نظر می رسد الگوی ارائه شده دارای برازش مطلوب بوده و هردوی سبک های یادگیری و سبک نفکر بر اضطراب امتحان با میانجیگیری اضطراب آزمون نقش تعیین کننده ای دارند.
تازههای تحقیق
داود تقوایی: Google Scholar, Pubmed
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/4 | پذیرش: 1402/6/19 | انتشار: 1402/4/10