logo
دوره 6، شماره 1 - ( 7-1387 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 16-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سلطاني م, امين‌الرعايا م, عطاري ع. Effect of stress managament skills training on the academic achievement of highschool girl students. RBS 2008; 6 (1) :9-16
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-132-fa.html
سلطانی مرضیه، امین‌الرعایا مهین، عطاری عباس. آموزش مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهر تیران و کرون استان اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. 1387; 6 (1) :9-16

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-132-fa.html


1- کارشناس پژوهش مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2- استاد گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (2180 مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه : استرس یک عامل مهم در بسیاری از آسیب‌های روانی و اجتماعی است که با مدیریت استرس می‌توان آسیب‌های روانی ناشی از آن را تقلیل داد. این مطالعه به بررسی اثر مدیریت استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پرداخت. مواد و روش‌ها : این مطالعه تجربی، پس از نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی بر روی دو گروه 99 نفری دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه صورت گرفت. به کمک چک‌لیست تجدید نظر شده مقابله با استرس، روش‌های پاسخ افراد به استرس بررسی و آموزش مدیریت استرس به روش مشارکت فعالانه برای گروه آزمایش انجام شد. نمرات قبل و بعد از مداخله در هر گروه جمع‌آوری و میزان تأثیر آموزش‌ها بر نمرات از طریق آنالیز نتایج به کمک نرم‌افزار SPSS 12 و با استفاده از آزمون آماری t Paired-t مستقل تعیین شد. یافته‌ها : بین دو گروه در هیچ‌کدام از مقیاس‌های رویارویی مسأله‌مدار، هیجان‌مدار، کمتر مفید و غیر مفید، تفاوت معنی‌دار وجود نداشت. از لحاظ مقیاس‌های 18 گانه جنبه‌های مقابله با استرس تنها در طبقه تکانشوری بین دو گروه تفاوت معنی‌دار بود (05/0P نتیجه‌گیری : نتایج این مطالعه تأکیدی بر نقش مدیریت استرس بود و این موضوع با مطالعات مشابه صورت گرفته در ایران و خارج کشور هم‌خوان است. آموزش مدیریت استرس برای دانش‌آموزان می‌تواند منجر به پیشرفت تحصیلی آنان گردد. واژه‌های کلیدی : آموزش، مدیریت استرس، پیشرفت تحصیلی، دانش‌آموز دبیرستانی، تیران و کرون
متن کامل [PDF 217 kb]   (423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1387/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.