[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( 5-1386 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 113-107 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین متغیرهای جمعیت‌شناختی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مرضیه مختاری‌پور1، زهره گودرزی2، علی سیادت3، محمود کیوان‌آرا
1- مربی دانشگاه پیام نور فریدون‌شهر
2- دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3- استادیار گروه جامعه‌شناسی پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (1569 مشاهده)
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} مقدمه: اختلال اضطراب و افسردگی از اختلالات شایع روانپزشکی و از معضلات مهم و نگران کننده جوامع در قرن بیست و یکم است که مورد توجه بسیاری از صاحب نظران و سیاست گذاران امور بهداشتی و سازمان جهای بهداشت قرار گرفته است. در همین راستا، این تحقیق به بررسی رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی با اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روش ها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی، 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86-1385 که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه اضطراب کتل و پرسشنامه افسردگی بک بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها: از بین متغیرهای جمعیت شناختی، تنها رابطه بین پیشرفت تحصیلی و افسردگی معنادار بود. پیشرفت تحصیلی و رشته تحصیلی رابطه مثبت و وضعیت اقتصادی- اجتماعی و جنس رابطه منفی با اضطراب داشت که این رابطه هم معنادار بود. نتیجه گیری: احتمالاً با توجه به طبیعت پر استرس رشته پزشکی و درگیری آن با درد و رنج انسانها و شرایط خاص تحصیلی، از جمله طولانی بودن مدت تحصیل و استرس دائمی امتحانات، اضطراب دانشجویان این رشته برای گذراندن دروس و کسب نمرات بالاتر بیشتر است و از طرفی، شکست و افت تحصیلی آنان نیز باعث افسردگی می گردد. بنابراین، توجه به مسایل مربوط به بهداشت روان این گروه از جمعیت دانشجویی کشور سودمند خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، افسردگی، دانشجو، جمعیت شناختی
متن کامل [PDF 228 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مختاري‌پور م, گودرزي ز, سيادت ع, كيوان‌آرا م. Anxiety, Depression and some of their Demographic Correlates in Students of Isfahan Medical University. RBS. 2007; 5 (2) :107-113
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-126-fa.html

مختاری‌پور مرضیه، گودرزی زهره، سیادت علی، کیوان‌آرا محمود. رابطه بین متغیرهای جمعیت‌شناختی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری. 1386; 5 (2) :113-107

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-126-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 5-1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4353