[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 212-224 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و روان‌ نمایشگری بر نشانه‌های اختلال‌های برونی ‌سازی شده‌ کودکان
سکینه کریمی ، محبوبه چین‌ آوه ، صمد فریدونی
گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران ، hivachinaveh@gmail.com
چکیده:   (70 مشاهده)
زمینه و هدف: روان‏ نمایشگری نوعی تخلیه هیجانی است که به بازگشایی مشکل شخصیتی یک فرد مشخص و ارائه جنبه‏ هایی از زندگی او می‏ پردازد و مقایسه آن با درمان شناختی-رفتاری می تواند تعیین کننده میزان اثربخشی آنها باشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و روان‏ نمایشگری بر نشانه ‏های اختلال ‏های برونی ‏سازی شده‏ کودکان 7 تا 12 سال می باشد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع مطالعات نیمه ‏تجربی (شبه ‏آزمایشی) است که با طرح پیش ‏آزمون، پس ‏آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل صورت پذیرفت. گروه نمونه به صورت در دسترس از بین کودکانی که در مراجعه به مرکز مشاوره آوای مهر پاسارگاد، تشخیص نشانه ‏های اختلال برونی ‏سازی شده برای آنان ثبت شده بود و واجد ملاک‏ های لازم جهت شرکت در پژوهش بودند، تعداد 24 نفر بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. درمان شناختی- رفتاری و روان‏نمایشگری برای گروه های آزمایشی اجرا گردید، اما گروه کنترل هیچ مداخله خاصی دریافت  نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ی سیاهه‏ی رفتاری کودک آخنباخ (نسخه والدین) بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و بررسی روابط بین متغیرها از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی و آزمون t مستقل استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان روان نمایشگری در متغیرهای رفتار پرخاشگری و رفتار قانون شکنانه در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود ندارد (P≥0.001) ولی در مرحله پیگیری در متغیر رفتار قانون شکنانه تفاوت معنی داری وجود دارد.(P≤0.001)  با توجه به مقادیر اندازه اثر برای متغیرهای رفتار پرخاشگری و رفتار قانون شکنانه در درمان شناختی رفتاری و روان نمایشگری مشخص گردید اثربخشی درمان روان نمایشگری بیشتر از درمان شناختی رفتاری می باشد.(P≤0.001)    
نتیجه‌گیری: به نظر می رسد که روش درمان روان‏ نمایشگری نسبت به درمان شناختی-رفتاری در بهبود رفتارهای پرخاشگرانه و قانون شکنانه سودمندتر می باشد.
واژه‌های کلیدی: درمان شناختی- رفتاری، روان ‌نمایشگری، اختلال‌های برونی‌سازی شده
متن کامل [PDF 1080 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
پذیرش: 1400/6/13 | انتشار: 1400/6/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi S, Chin Aveh M, Fereydoni S. Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral and Psychodrama therapy on symptoms of externalized disorders in children. RBS. 2021; 19 (2) :212-224
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1085-fa.html

کریمی سکینه، چین‌ آوه محبوبه، فریدونی صمد. مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و روان‌ نمایشگری بر نشانه‌های اختلال‌های برونی ‌سازی شده‌ کودکان. تحقیقات علوم رفتاری. 1400; 19 (2) :212-224

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1085-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( 5-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4331