Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
18
3
online
1
fulltext
fa
کشف عوامل تعدیلکننده اختلال نافرمانی مقابلهای کودکان: یک مطالعهی کیفی
Exploring of Moderating Factors of Oppositional Defiant Disorder: A Qualitative Research
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">در سالهای اخیر و همزمان با افزایش شیوع اختلالات روانی</span><span style="font-family:B Mitra;">، </span><span style="font-family:B Mitra;">نگرانی در مورد سلامت روان کودکان و تأثیر آن بر رشد و عملکرد آنها، بهطور چشمگیری افزایشیافته است. سهم قابلتوجهی از این نگرانی به اختلالات رفتاری کودکان اختصاص دارد. نافرمانی مقابلهای سومین اختلال رفتاری شایع در دوران کودکی بهحساب میآید. ازآنجاکه مدیریت پیامدهای مخرب ناشی از این اختلال، هم جنبه درمانی داشته و هم نوعی پیشگیری محسوب میشود، متخصصان بر اهمیت ارزیابی، شناسایی و درمان بهموقع این اختلال روانشناختی تأکید دارند. هدف از انجام پژوهش </span><span style="font-family:B Mitra;">حاضر</span> <span style="font-family:B Mitra;">بررسی و شناسایی عوامل تعدیل کننده اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان</span> <span style="font-family:B Mitra;">بود</span><span style="font-family:B Mitra;">.</span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">بهمنظور</span> <span style="font-family:B Mitra;">جمعآوری</span> <span style="font-family:B Mitra;">و</span> <span style="font-family:B Mitra;">تحلیل</span> <span style="font-family:B Mitra;">دادهها در</span> <span style="font-family:B Mitra;">این</span> <span style="font-family:B Mitra;">پژوهش</span> <span style="font-family:B Mitra;">از</span> <span style="font-family:B Mitra;">رویکرد کیفی و روش زمینهای</span> <span style="font-family:B Mitra;">استفاده</span> <span style="font-family:B Mitra;">شد. جامعه موردمطالعه شامل تمامی والدین کودکان ۶ تا ۱۲ سالۀ در مقطع پیشدبستانی و ابتدایی و مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای در شهر اصفهان در سال ۱۳۹۸ بود. به</span> <span style="font-family:B Mitra;">این</span> <span style="font-family:B Mitra;">منظور والدین ۱۲</span> <span style="font-family:B Mitra;">کودک دارای</span> <span style="font-family:B Mitra;">معیارهای</span> <span style="font-family:B Mitra;">ورود</span> <span style="font-family:B Mitra;">به</span> <span style="font-family:B Mitra;">پژوهش</span> <span style="font-family:B Mitra;">بهصورت</span> <span style="font-family:B Mitra;">نمونهگیری</span> <span style="font-family:B Mitra;">هدفمند</span> <span style="font-family:B Mitra;">و با کمک دو پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان، فرم والد (گادو و اسپرافکین، ۱۹۹۴) و سلامت عمومی (گلدبرگ، ۱۹۷۲)</span> <span style="font-family:B Mitra;">انتخاب</span> <span style="font-family:B Mitra;">شدند. تحلیل داده­ها به روش استراوس و کوربین انجام شد</span><span style="font-family:B Mitra;">.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">در</span> <span style="font-family:B Mitra;">تجزیهوتحلیل</span> <span style="font-family:B Mitra;">در</span> <span style="font-family:B Mitra;">مرحله</span> <span style="font-family:B Mitra;">کدگذاری</span> <span style="font-family:B Mitra;">باز</span> <span style="font-family:B Mitra;">۷۳</span> <span style="font-family:B Mitra;">کد</span> <span style="font-family:B Mitra;">اولیه و</span> <span style="font-family:B Mitra;">در</span> <span style="font-family:B Mitra;">کدگذاری</span> <span style="font-family:B Mitra;">محوری</span> <span style="font-family:B Mitra;">بر</span> <span style="font-family:B Mitra;">اساس</span> <span style="font-family:B Mitra;">شباهت موضوعی</span> <span style="font-family:B Mitra;">۵</span> <span style="font-family:B Mitra;">زیرمقوله</span> <span style="font-family:B Mitra;">و</span> <span style="font-family:B Mitra;">درنهایت</span> <span style="font-family:B Mitra;">در</span> <span style="font-family:B Mitra;">مرحلۀ</span> <span style="font-family:B Mitra;">کدگذاری</span> <span style="font-family:B Mitra;">انتخابی</span> <span style="font-family:B Mitra;">دو مقول</span><span style="font-family:B Mitra;">ه</span> <span style="font-family:B Mitra;">عوامل والدینی و غیر والدینی به دست آمد</span><span style="font-family:B Mitra;">.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">مجموعه عوامل والدینی و غیر والدینی نقش مهمی در تعدیل و مدیریت رفتارهای مقابلهای کودکان به عهده دارد</span><span style="font-family:B Mitra;">.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span>
<strong>Aim and Background:</strong> In recent years, simultaneously with the high incidence of psychological disorders, the worry about children’s mental health and its influence on their growth and functions has been increased. Children’s behavioral disorder plays an important role in this regard. Oppositional Defiant Disorder (ODD) is known as the third prevalent childhood disorder. Since the management of destructive outcomes of ODD disorder can be considered as both treatment and prevention, specialists have placed particular emphasis on the assessment, diagnosis, and early treatment of this psychological disorder. The goal of the present study was to investigate and identify the moderating factors of ODD in children.<br>
<strong>Methods and Materials:</strong> Research data was collected and analyzed through qualitative approach and grounded theory. The study population included all the parents of ODD children (aging 6-12) of pre and primary schools of Isfahan in the year of 2019. In pursuit of this goal, 12 parents meeting the criteria to enter the research were chosen according to the targeted convenience sampling with two questionnaires of Child Symptom Inventory, parent-form (Gadow and Sprafkin, 1994) and General Health Questionnaire (Goldberg, 1972). Data analysis was conducted using Strauss & Corbin (1986).<br>
<strong>Findings:</strong> The obtained findings were as follows: 73 primary codes through open coding, 5 subcategories through axial coding based on subject similarity, and finally 2 categories of parenting and non-parenting factors through selective coding.<br>
<strong>Conclusions:</strong> A set of parenting and non-parenting factors plays a crucial role in moderating and managing children’s oppositional behaviors.
اختلال نافرمانی مقابلهای, رابطه والد- کودک, عوامل تعدیلکننده
Oppositional Defiant Disorder, parent-child relationship, moderating factors.
336
348
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-198-1&slc_lang=fa&sid=1
Mahmood
Sharifi Esfahani
محمود
شریفی اصفهانی
esmsharifi8797@gmail.com
10031947532846004410
10031947532846004410
Yes
PhD Candidate, Counseling Department, Psychology and Education Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Kiumars
Farahbakhsh
کیومرث
فرح بخش
kiiumars@yahoo.com
10031947532846004411
10031947532846004411
No
Associated Professor, Counseling Department, Psychology and Education Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Masumeh
Esmaeili
معصومه
اسمعیلی
masesmaeily@yahoo.com
10031947532846004412
10031947532846004412
No
Professor, Counseling Department, Psychology and Education Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
استاد، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Hossein
Salimi Bajestani
حسین
سلیمی بجستانی
Farid1378salimi@gmail.com
10031947532846004413
10031947532846004413
No
Associated Professor, Counseling Department, Psychology and Education Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Mohammad
Asgari
محمد
عسگری
Drmasgari423@gmail.com
10031947532846004414
10031947532846004414
No
Associated Professor, Psychometry Department, Psychology and Education Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.