Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
18
1
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش میانجیگرانه خودتنظیمی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری با اشتیاق به مشارکت اجتماعی
Investigation of the Mediating Role of Self-Regulation in the Relationship between Parenting Styles and Social Participation of Adolescents
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">زمینه و هدف:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">مشارکت اجتماعی مفهومی روانشناختی است که در نوجوانان حائز اهمیت است. یک فرد با مشارکت در فعالیت­های اجتماعی می­تواند توانایی­ها و استعدادهای خود را بشناسد و با کسب تجربه به پختگی برسد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگرانه خودتنظیمی در رابطه بین سبک­های فرزندپروری با مشارکت اجتماعی نوجوانان بود. روش تحقیق ازنظر هدف، بنیادی و ازنظر روش گردآوری اطلاعات، همبستگی بود.</span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">مواد و روشها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه دوم ناحیه یک شهر اراک در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بودند. نمونه پژوهش شامل ۵۱۰ نوجوان (۲۵۵ پسر و ۲۵۵ دختر) بود که بهصورت تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه­های سبک فرزندپروری بامریند، خودتنظیمی بوگارد و همکاران و اشتیاق برای شرکت در فعالیتهای اجتماعی برانیگان بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Smart</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PLS</span></span></span> <span style="font-family:B Mitra;">انجام گرفت.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">یافتهها:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">نشان داد که تأثیر مستقیم سبک فرزندپروری سهل</span><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">­</span></span></strong><span style="font-family:B Mitra;">گیرانه بر مشارکت اجتماعی و تأثیر غیرمستقیم آن با میانجی­گری خودتنظیمی (۰۵/۰></span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="font-family:B Mitra;">)، تأثیر مستقیم سبک فرزندپروری استبدادی بر مشارکت اجتماعی و تأثیر غیرمستقیم آن با میانجی­گری خودتنظیمی (۰۵/۰></span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="font-family:B Mitra;">) و نهایتاً تأثیر مستقیم سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مشارکت اجتماعی و تأثیر غیرمستقیم آن با میانجیگری خودتنظیمی بر مشارکت اجتماعی (۰۵/۰></span><em><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></em><span style="font-family:B Mitra;">) تأیید شدند.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span><br>
<strong><span style="color:#0000cc;"><span style="font-family:B Mitra;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="font-family:B Mitra;">با توجه به یافته­های بهدستآمده می­توان گفت خودتنظیمی نقش میانجی­گرانه معنیداری در رابطه بین سبک­های فرزندپروری با مشارکت اجتماعی نوجوانان ایفا می­کند.</span><span style="font-family:B Mitra;"></span>
<strong>Aim and Background:</strong> Social participation is a psychological concept that is important in adolescents. By participating in social activities, a person can recognize his abilities and talents and reach maturity through gaining experience. The aim of this study was to investigate the mediating role of self-regulation in the relationship between parenting styles and adolescent social participation. The research method was fundamental in terms of purpose and correlational in terms of data collection method.<br>
<strong>Methods and Materials:</strong> The statistical population included all adolescents in Arak who were studying in secondary schools. The sample consisted of 510 adolescents (255 boys and 255 girls) who were selected by cluster sampling method. Data collection tools were Bumrind parenting style questionnaire, Bogard et al.'s self-regulation questionnaire, and Branigan’s eagerness to participate in social activities. Data analysis was performed using structural equation method with Smart PLS software.<br>
<strong>Findings: </strong>The results showed that the direct effect of permissive parenting style on social participation and its indirect effect through self-regulated mediation (<em>p</em><.05), the direct effect of authoritarian parenting style on social participation and its indirect effect through self-regulated mediation (<em>p</em><.05), and finally the direct effect of authoritative parenting style on social participation and its indirect effect through self-regulatory mediation on social participation were confirmed (p<.05).<br>
<strong>Conclusions: </strong>According to the findings, it can be said that self-regulation plays a significant mediating role in the relationship between parenting styles and adolescents' social participation.
خودتنظیمی, سبک فرزندپروری, مشارکت اجتماعی.
self-regulation, parenting styles, social participation.
142
149
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-115-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hadi
Shahsavari
محمدهادی
شهسواری
10031947532846003607
10031947532846003607
No
PhD Student in Educational Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
Zabih
Pirani
ذبیح
پیرانی
z-pirani@iau-arak.ac.ir
10031947532846003608
10031947532846003608
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
Davood
Taghvaee
داود
تقوایی
10031947532846003609
10031947532846003609
No
Associate Professor, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
Mansour
Abdi
منصور
عبدی
10031947532846003610
10031947532846003610
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.