Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
16
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب امتحان و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دبیرستانی
The Effect of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Test Anxiety and Psychological Well-being of High School Students
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف: اضطراب امتحان (Test anxiety) یکی از شایعترین اضطرابها در محیطهای آموزشی است که علاوه بر تأثیرات منفی در عملکرد تحصیلی، میتواند منجر به کاهش بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان شود. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy یا ACT) بر اضطراب امتحان و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان بود. مواد و روش­ها: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر نجفآباد در سال تحصیلی 93-1392 بود. حجم نمونه شامل 60 نفر (هر گروه 30 نفر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. هر دو گروه پرسشنامههای اضطراب امتحان (Test Anxiety Scale یا TAS) و بهزیستی روانشناختی (Psychological Well-Being Scale یا PWBS) را بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد میان نمرات پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (80/44F = ، 001/0>p). بهعبارتدیگر، ACT باعث کاهش معنادار اضطراب امتحان (17/33F = ) و افزایش معنادار بهزیستی روانشناختی (26/27F = ) شده است (001/0>p). نتیجه­گیری : نتایج نشان داد روش ACT در کاهش اضطراب امتحان و بهبود بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مؤثر است.
Aim and Background: Test anxiety is one of the most common anxieties in educational environments, which, in addition to negative effects on academic performance, can lead to a reduction in psychological well-being among students. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of acceptance and commitment Therapy (ACT) on test anxiety and psychological well-being of high school students. Methods and Materials: This study was a semi experimental with a pre-test and post-test design and control group. The statistical population included all boy students in high school of Najaf Abad city in the school year 2013-2014. Sample size includes 60 students (each group 30 person) that were selected by multistep cluster sampling method. Both groups completed the Sarason's Test Anxiety Scale (TAS) and Reef's Psychological Well-Being Scale (PWBS) as pre-test and post-test. Data was analyzed by multivariate analysis of covariance (MONCOVA) method and using the SPSS software. Findings: The results of MONCOVA showed that there is a significant difference between post-test scores of experimental and control groups (p<0.001, F= 44.80 ) . In the other hand, ACT led to significant decrease test anxiety (F= 33.17, p<0.001 ) and significant increase psychological well-being (F= 27.26, p<0.001). Conclusions: The results showed ACT method is effective in decrease test anxiety and increase psychological well-being of students.
درمان پذیرش و تعهد, اضطراب امتحان, بهزیستی, روانشناختی,
Acceptance and Commitment Therapy, Psychological, Test Anxiety, Well-being
344
352
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-517&slc_lang=fa&sid=1
Saeed
Habibollahi
سعید
حبیب اللهی
s.habib.psycho@gmail.com
10031947532846003080
10031947532846003080
No
Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
Ahmad
Abedi
احمد
عابدی
a.abedi@edu.ui.ac.ir
10031947532846003081
10031947532846003081
Yes
Associate Professor, Department of Psychology of Children with Special Needs, Isfahan University, Isfahan, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Farah
Naderi
فرح
نادری
s.habib.psycho@gmail.com
10031947532846003082
10031947532846003082
No
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
Mohammad Mahdi
Mazaheri
محمدمهدی
مظاهری
s.habib.psycho@gmail.com
10031947532846003083
10031947532846003083
No
Associate Professor, Department of Philosophy, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.