Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
13
3
online
1
fulltext
fa
نقائص حافظه فعال در کودکان با اختلال بیش فعالی- نقص توجه
Working Memory Deficits in children with ADHD
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف: مطالعات نشان می دهند که کودکان ADHD دارای نقائصی در کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال می باشند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقائص مولفه های دیداری-فضایی و کلامی حافظه فعال در کودکان با اختلال بیش فعالی- نقص توجه است. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای است. بدین منظور 30 کودک با اختلال بیش فعالی- نقص توجه و 30 کودک عادی پایه دوم دبستان در شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسش نامه کانرز والدین، مصاحبه بالینی، مقیاس هوش کودکان وکسلر برای ارزیابی حافظه فعال کلامی و تکلیف بلوک های کرسی به منظور ارزیابی حافظه فعال دیداری- فضایی بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و با روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در دو متغیر حافظه فعال کلامی و دیداری- فضایی در بین کودکان ADHD و عادی تفاوت معناداری وجود دارد (001 /0 P≤). بدین صورت که کودکان ADHD در این مولفه ها از گروه کنترل عملکرد پایین تری دارند. هم چنین میانگین گروه ADHD در دو نوع از حافظه فعال پایین تر از گروه عادی بود. نتیجه گیری: کودکان ADHD در حافظه فعال دیداری- فضایی و کلامی دارای نارسایی هستند. به درمانگران و مشاوران پیشنهاد می گردد که در مداخلات آموزشی و درمانی به این مهم توجه نمایند و از آموزش های مبتنی بر مولفه های مختلف حافظه فعال در این کودکان استفاده نمایند. برای مثال فعالیت هایی از قبیل به خاطر سپردن چند عدد یا لغت ساده، به خاطر سپردن اشعار کوتاه کودکانه و ...... را می توانند در کودکان انجام دهند.
Abstract Aim and Background: The studies show verbal and visual-spatial working memory deficits in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The aim of this research was to investigate working memory deficits in children with ADHD. Methods and Materials: The design of this research was ex post facto. Therefore, 60 children in 2 nd grade elementary (30 with and 30 without ADHD) were selected through simple random sampling. The instruments were Conner’s parental questionnaire, Clinical Interview, Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) for assessing verbal working memory and Corsi Blocks Task for assessing visual-spatial working memory. Data were analyzed using spss-20 software by ANOVA method. Findings: The results showed that there is a significant difference between ADHD and normal children in terms of verbal and visual-spatial working memory (P≤0.001). Children with ADHD had lower performance in these components. Also, Means of working memory in ADHD group was lower than normal group. Conclusions: Children with ADHD had deficits in visual-spatial and verbal working memory. Therapists and counselors recommended to pay attention to this important matter and use training based on components of working memory in children with ADHD. For examples, activities including memorizing some number and word, memorizing Short poems for children can do in these children.
حافظه فعال کلامی, حافظه فعال دیداری- فضایی, اختلال بیش فعالی- نقص توجه
verbal working memory, visual-spatial working memory, ADHD
487
495
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-322&slc_lang=fa&sid=1
سارا
آقابابايي
سارا
آقابابایی
10031947532846002827
10031947532846002827
Yes
دانشجوي دکتري روانشناسي دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سالار
فرامرزي
سالار
فرامرزی
10031947532846002828
10031947532846002828
No
دانشيار گروه کودکان با نيازهاي خاص دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
دانشیار گروه کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران