Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
13
1
online
1
fulltext
fa
پیش بینی سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت بر مبنای متغیرهای سلامت روان، سبکهای مقابلهای و جهتگیری مذهبی در دانشجویان دانشگاه اصفهان
The Relationship between Health-Promoting Lifestyle, Mental Health, Coping Styles and Religious Orientation among Isfahan University Students
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده مقدمه: سبک زندگی هر فرد بر سلامت او تأثیر دارد. سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت علاوه بر تداوم و تقویت سطح سلامت و رفاه، باعث احساس رضایت، اقناع شخصی و خودشکوفایی می شود. دانشجویان نیروهای انسانی برگزیده و سازندگان فردای کشور هستند و سنجش وضعیت سلامت جسمی و روانی و معنوی آن ها، در جهت ارتقاء و بهبود آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت با سلامت روان، سبک های مقابله ای و جهت گیری مذهبی در دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام گرفته است. روش ها: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه اصفهان بود، که از بین آن ها 94 نفر (47 دختر، 47 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و پرسش نامه های سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت (HPLPII)، سلامت عمومی (GHQ-28)، سبک های مقابله ای لازاروس (WOCQ) و آزمون جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام آذربایجانی را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با استفاده از روش های آماری همبستگی، تحلیل واریانس چند متغیره و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت و سلامت روان، همچنین بین سلامت روان و جهت گیری مذهبی همبستگی منفی و معناداری وجود داشت(01/0>P). نمرات پایین تر در پرسش نامه سلامت عمومی نشانگر سلامت روانیِ بیشتر فرد است. بین سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت و جهت گیری مذهبی همبستگی مستقیم و معناداری وجود داشت. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین دختران و پسران در سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت و سلامت روان تفاوت معناداری وجود نداشت. در صورتی که تفاوت بین آن ها در زیر مقیاس عقاید- مناسک در آزمون جهت گیری مذهبی و سبک مقابله ای هیجان محور از لحاظ آماری معنادار بود(05/0>P). نتایج رگرسیون حاکی از این بود که زیرمقیاس های سبک مقابله ای مسأله محور و اختلال در کارکرد اجتماعی، به ترتیب سهم معناداری در تبیین سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت داشتند(01/0>P). بحث: با توجه به تحول سبک زندگی در ایران و وضعیت رفتارهای ارتقاء دهنده سلامتی در بین دانشجویان و ارتباط آن با بعد مذهب و سبک های مقابله ای، طراحی و اجرای برنامه های آموزش سلامت در میان اقشار مختلف مردم مخصوصاً دانشجویان پیشنهاد می گردد.
Abstract Introduction: Individual’s lifestyle affects health. Health-Promoting Lifestyle promotes health and welfare, induces satisfaction, self-persuasion and self-improvement. Physical, mental and spiritual health of students as future human resources of each country has particular importance in order to improve and promote it. This study was conducted to determine the relationship between health-promoting lifestyle, mental health, coping styles and religious orientation among Isfahan university students. Methods and Materials: The study population consisted of the whole Isfahan university students. 94 students (47 females and 47 males), were randomly selected and filled out health-promoting lifestyle profile (HPLPII), general health questionnaire-28(GHQ-28), ways of coping questionnaire (WOCQ) and Azarbaijani’s religious orientation with reliance on Islam test. The data were analyzed using correlation coefficient, Multiple Analysis of Variance (MANOVA) and regression. Findings: There was a negative significant relationship between health-promoting lifestyle and mental health and between mental health and religious orientation (P<0.01). Lower scores on the GHQ-28 is indicator of more mental health. There was a positive significant relationship between health-promoting lifestyle and religious orientation. Furthermore, the results showed that there was no significant difference between the scores of males and females in health-promoting lifestyle and mental health, But there was a significant difference between them in rites-beliefs subscale in religious orientation and the emotion-focused coping style (P<0.05). The results of regression showed that the emotion-focused coping style and social dysfunction subscales had significant portion in explaining health-promoting lifestyle (P<0.01). Conclusion: Regarding to the lifestyle evolving in Iran and the situation of health-promoting behaviors among students, it’s relation with the religious dimension and coping styles design and implementation of health education programs among different groups of people, especially students, is recommended.
سبک زندگی ارتقاء بخش سلامت, سلامت روان, سبک های مقابله ای, جهت گیری مذهبی, دانشجویان &,nbsp, &,nbsp,
Health-Promoting Lifestyle, Mental Health, Coping Styles, Religious Orientation, University Students
64
78
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-288&slc_lang=fa&sid=1
ماهگل
توکلي
ماهگل
توکلی
10031947532846001465
10031947532846001465
No
کارشناس ارشد روانشناسي عمومي، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان، ايران
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
زهرا
عمادي
زهرا
عمادی
10031947532846001466
10031947532846001466
No