Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
13
1
online
1
fulltext
fa
کسب مهارت نه گفتن برای رد پیشنهادهای پرخطر با استفاده ازروش ایفای نقش در دانش آموزان مقطع راهنمایی
Education of saying no skill to reject high-risk suggestions through role playing model among middle school students
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده زمینه و هدف: با توجه به اینکه، نوجوانان مهارتهای لازم ارتباطی- اجتماعی را ندارند و عدمآگاهی کافی دانشآموزان در مورد مقابله با پیشنهادهای پرخطر، دربردارنده عواقب جبرانناپذیری است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین آموزش مهارت نه گفتن برای رد پیشنهادهای خطرزا با استفاده از ایفای نقش انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی میدانی، پیشآزمون و پسآزمون، دوگروهی و سه مرحلهایی است و جامعه پژوهش شامل 63 دانش آموز دختر مقطع راهنمایی شهر اراک در سال1390 بودکه به طور تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادههاپرسشنامه شامل مشخصات فردی- خانوادگی و چک لیست "نه گفتن"در خصوص مهارت رد پیشنهادهای خطرزا بود. ابتدا پرسشنامه وچک لیست تکمیل وسپس آموزش بر اساس مهارت نه گفتن به روش نمایشی و ایفای نقش انجام شد. بلافاصله و 2 ماه بعد از آموزش مجددا چک لیست مهارت نه گفتن بامشاهده دانشآموزان توسط پژوهشگر تکمیل شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین میانگین نمره مهارت نه گفتن برای رد پیشنهادهای پرخطر در هر دو گروه مداخله وکنترل قبل، بلافاصله و 2 ماه بعد از مداخله (به ترتیب (001/0 >p) ) و (009/0p=) تفاوت معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، اجرای مداخلات آموزشی مرتبط با رفتارهای پیشگیریکننده در دانشآموزان به منظور تأمین سلامت جسمی، عاطفی و اجتماعی آنان ضروری است. ولی با وجود اینکه روش ایفای نقش دارای قدرت پیشگیریکننده از رفتارهای پرخطر بوده، پیشنهاد میشود پژوهش حاضر با تعداد جلسات بیشتر و تداوم آموزش انجام شود. واژههای کلیدی: آموزش، ایفای نقش، مهارت نه گفتن، دانشآموز
Abstract Aim and Background: As the adolescents lack necessary social and communicational skills and their inadequate awareness concerning rejection of high risk suggestions imposes them to repairable consequences, the present study aimed to define education of saying no skills to reject high risk suggestions through use of role playing model and a role play. Methods and Materials: This is a field clinical trial. The study population comprised 63 female middle school students selected through systematic random sampling in Arak, Iran in 2011. Data were collected by a questionnaire including questions on personal and familial characteristics and the checklist of saying "no" to reject high risk suggestions. Firstly, the questionnaire and the checklist was completed and then, the education was conducted based on skill of saying No through role play training method. Immediately after and two months after education, the checklists of saying no skill were completed through researcher's observation of the students. Data were analyzed by descriptive and inferential statistical tests through SPSS. Findings: The mean scores of skill of saying no to reject high risk suggestions showed a significant difference among the subjects before, immediately after and two months after intervention (respectively p=0.000, p=0.009). Conclusions: With regard to obtained results, the necessity to conduct educational interventions concerning preventive behaviors among the students to provide them with physical, emotional and social health is highly notable. As health role playing model has a preventive ability against high risk behaviors, it is suggested to conduct the present study with higher number of sessions and a more constant education
Education, Role Playing, Saying No Skill, Student.
41
51
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-286&slc_lang=fa&sid=1
محتشم
غفاري
محتشم
غفاری
10031947532846001458
10031947532846001458
No
کارشناس ارشد مامايي ،دانشگاه علوم پزشکي اراک، اراک، ايران
کارشناس ارشد مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
فاطمه
شعباني
فاطمه
شعبانی
10031947532846001459
10031947532846001459
No
کارشناس ارشد مامايي،گروه مامايي، دانشکده پرستاري و مامايي،دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
کارشناس ارشد مامایی،گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سهيلا
محمدريزي
سهیلا
محمدریزی
10031947532846001460
10031947532846001460
No
دانشجوي دکتري تخصصي پژوهشي، مرکز تحقيقات عفونتهاي بيمارستاني ، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان ، اصفهان، ايران
دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی، مرکز تحقیقات عفونتهای بیمارستانی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، اصفهان، ایران
زهرا
برومندفر
زهرا
برومندفر
10031947532846001461
10031947532846001461
No