Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1391
10
1
gregorian
2013
1
1
10
6
online
1
fulltext
fa
رابطه سلامت عمومی و پایگاه هویتی در دانشجویان
Relations between general health and identity base on undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : دوره دانشجویی دوره جوانی است که به دلیل بحران هویت به عنوان مهمترین مقطع زندگی در نظر گرفته میشود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین پایگاه هویت و سلامت روانی دانشجویان بود. مواد و روشها: این پژوهش توصیفی که از نوع همبستگی است، در سال 1388 به منظور بررسی رابطه بین سلامت عمومی و پایگاه هویت دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. بدین منظور 240 نفر (120 پسر و 120 دختر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد با استفاده از نرمافزار آماری G*power نسخه 1/3 به عنوان نمونه به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 (General health questionnaire-12) و پرسشنامه پایگاه هویت را تکمیل کردند و دادههای به دست آمده با توجه به متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، وضعیت تأهل، بومی یا غیر بومی بودن و ترتیب تولد آزمودنی با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که پایگاههای پراکندگی هویت (بین فردی و ایدئولوژیک) و هویت دستیابی (ایدئولوژیک) در مجموع 14 درصد از واریانس خرده مقیاس افسردگی سلامت عمومی را به صورت معنیداری تبیین میکند (001/0 < P). همچنین پایگاه پراکندگی هویت (بین فردی) و هویت دستیابی (ایدئولوژیک) نیز روی هم رفته 7 درصد از واریانس خرده مقیاس اضطراب را تبیین میکند (05/0 < P). پایگاه دستیابی به هویت (بین فردی) و پراکندگی هویت (بین فردی) نیز 12 درصد از خرده مقیاس ناتوانی در عملکرد بین فردی را تبیین میکند (05/0 < P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که دستیابی به پایگاههای هویت بین فردی و ایدوئولوژیک میتواند به عنوان یک منبع حمایتی مهم به ارتقای سلامت روانی دانشجویان کمک نماید. واژههای کلیدی: سلامت عمومی، پایگاههای هویت، دانشجویان، اختلالات روانی
Aim and Background: Due to the occurrence of identity crisis, numerous theorists have asserted that adolescence is the most important stage life-long. This study aimed to evaluate the relationship between general health and identity base and status on students of Ferdowsi University of Mashhad. Methods and Materials: This descriptive-correlation study was done on 240 undergraduated students (120 males and 120 females) of Ferdowsi University of Mashhad in 2009 to investigate the relations between general health and identity base and status. Two hundred and forty students from 4 schools (Psychology, Theology, Basic Sciences and Literature Sciences) were selected as the final subjects according to the power analysis with software G*power version 3.1. General Health Questionnaire (GHQ-28) and identity situation questionnaire were given to them. Data were analyzed regarding the variables such as gender, course of study, marital status, native or non-native and birth order by correlation and regression analysis using SPSS software. Findings: Regression analysis suggested that status of achievement and diffusion significantly predicted 14% of depression variation, 7% of anxiety and 12% of social function from subscales of general health. Conclusions: It can be concluded that identity status have important role for supporting sources in improving mental health among university students, and mental health of university students reflected the location of individuals on a continuum from identity achievement (interpersonal and ideological bases) to identity diffusion.
Undergraduate students, General health, Identity situation, Mental disorders
535
543
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-187&slc_lang=fa&sid=1
سيد محمود
طباطبائي
سید محمود
طباطبائی
10031947532846001107
10031947532846001107
No
کارشناس ارشد، گروه روانشناسي باليني، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مجيد
حسين آبادي
مجید
حسین آبادی
10031947532846001108
10031947532846001108
No
دانشجوي دکتري، گروه روانشناسي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
ساميه
پناهنده
سامیه
پناهنده
10031947532846001109
10031947532846001109
No
کارشناس ارشد، گروه روانشناسي، مشهد، ايران
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، مشهد، ایران
فرناز
روشني
فرناز
روشنی
10031947532846001110
10031947532846001110
No
دانشيار، مركز تحقيقات علوم رفتاري، گروه روانپزشكي، دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
رضا
باقريان سرارودي
رضا
باقریان سرارودی
10031947532846001111
10031947532846001111
No