Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1391
2
1
gregorian
2012
5
1
10
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و رواندرمانی معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزههای اسلام بر کاهش اضطراب آشکار دانشجویان
The comparison of cognitive behavior therapy and Islamic based spiritual religion psychotherapy on reducing of student's overt anxiety
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی رفتار درمانیشناختی و رواندرمانی معنوی- مذهبی با تأکید بر آموزههای اسلام بر کاهش میزان اضطراب آشکار دانشجویان پسر خوابگاهی انجام شده است. مواد و روشها: این پژوهش از نوع کارآزماییهای بالینی بود. با اجرای آزمون اضطراب آشکار Cattels به منظور غربالگری، از بین دانشجویان خوابگاهی ساکن در خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی (در سال تحصیلی 86-87) که دارای اضطراب بودند، تعداد 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. این افراد به طور تصادفی در سه گروه، به عنوان گروه آزمایشی اول (مداخله رفتار درمانیشناختی)، گروه آزمایشی دوم (مداخله رواندرمانی معنوی- مذهبی) و گروه شاهد قرار گرفتند. اعضای گروههای آزمایشی هر یک در 12 جلسه مداخله درمانی به صورت گروهی 2 ساعت در هفته شرکت کردند و در گروه شاهد هیچ مداخلهای انجام نشد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین دو شیوه درمانی در کاهش میزان اضطراب آشکار دانشجویان تفاوت معنیداری وجود نداشت و هر دو شیوه درمانی به طور معنیداری (01/0 < P) در کاهش میزان اضطراب آشکار دانشجویان مؤثر بود. نتیجهگیری: تأکید بر آموزههای اسلامی در قالب رواندرمانی معنوی- مذهبی نیز همانند روشهای شناختی رفتاری میتواند در کاهش اضطراب مفید واقع گردد. واژههای کلیدی: اضطراب آشکار، رفتار درمانیشناختی، معنویت، مذهب، رواندرمانی معنوی- مذهبی.
Aim and Background: This research aimed to compare the effects of cognitive behavioral therapy and Islamic-based spiritual-religious psychotherapy on reducing overt anxiety level of male students residing in dormitory. Methods and Materials: This clinical trial study used Cattell's anxiety questionnaire to identify anxious students. Afterwards, 45 students from Allame Tabatabaie University selected and randomly assigned into 3 groups of cognitive behavioral therapy, spiritual-religious psychotherapy, and control. They received therapeutic methods in the form of groups for two hours per week (12 sessions). Data was analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). Findings: The results showed that no significant difference between the two therapeutic methods in reducing anxiety levels. In fact, both methods were significantly effective in reducing overt anxiety of students. Conclusions: Islamic-based spiritual-religious psychotherapy and cognitive behavioral therapy can reduce overt anxiety.
Overt anxiety, Cognitive behavior therapy, Spiritual-Religious psychotherapy, Spirituality, Religion.
0
0
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-148&slc_lang=fa&sid=1
حسن
يعقوبي
حسن
یعقوبی
1003194753284600979
1003194753284600979
No
دانشيار، گروه روان شناسي باليني، دانشگاه علامه طباطبايي، تهران، ايران.
دانشیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
فرامرز
سهرابي
فرامرز
سهرابی
1003194753284600980
1003194753284600980
No
استاديار، گروه روانشناسي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
علي
محمدزاده
علی
محمدزاده
1003194753284600981
1003194753284600981
No