Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1390
9
1
gregorian
2011
12
1
9
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر علایم افسردگی در دختران دارای مشکلات دلبستگی
Effect of attachment-based therapy on depression symptoms in girls with attachment problems
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : ماهیت پیچیده مشکلات عاطفی کودکان به کارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر علایم افسردگی دانشآموزان دختر دوره ابتدایی با مشکلات دلبستگی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک طرح آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه شاهد بود. نمونه هدف 34 نفر بودند که از بین 388 نفر از دانشآموزان مقطع دوم و چهارم ابتدایی شهر اصفهان انتخاب شدند که بیشترین نمره را در مشکلات مربوط به دلبستگی و علایم افسردگی به دست آوردند. ارزیابی با استفاده از پرسشنامه مشکلات دلبستگی Randolph (RADQ یا Randolph attachment disorder questionnaire) و فرم سلامت روان کودکان انتاریو انجام شد. مادران در 10جلسه گروهی درمان مبتنی بر دلبستگی شرکت کردند و تأثیر آن بر میزان افسردگی کودکانشان طی دو مرحله پسآزمون و پیگیری سه ماهه بررسی شد. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و به کمک آمار توصیفی و استنباطی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: از آن جا که کسب نمره بیشتر در علایم اختلال افسردگی نشان از شدت علایم دارد، ملاحظه میشود که میانگین نمرات افسردگی گروه مداخله در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه شاهد به میزان معنیداری پایینتر است (05/0 < P). میزان کاهش علایم افسردگی گزارش شده توسط آزمودنیها در مرحله پسآزمون 38/0 و در پیگیری سه ماهه 50/0 بود. نتیجهگیری: درمان مبتنی بر دلبستگی در کاهش علایم افسردگی دختران دارای مشکلات دلبستگی مؤثر بود و پایبندی مادران به تداوم روشهای درمانی باعث بهبودی بیشتر در مرحله پسآزمون شد. واژههای کلیدی: درمان مبتنی بر دلبستگی، افسردگی، مشکلات دلبستگی، سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی ناایمن.
Aim and Background: Complex nature of children`s affectionate problems requires assessment and usage of modern treatments. The present study aimed to investigate the effects of attachment-based therapy on depression symptoms in girl students of primary school who had attachment problems. Methods and Materials: This study was an empirical plan with pretest-posttest, follow up and control group. The target samples were 34 individuals of 388 second and fourth grade students of Isfahan primary school that had highest scores on attachment problems and depression symptoms. Evaluation implemented using Randolph attachment disorder questionnaire (RADQ) and Ontario mental health test. Mothers were presented in 10 group sessions of attachment-based intervention and its effects investigated in posttest and 3 months follow up on their girl`s depression symptoms. The results have been analyzed by SPSS-16 software and through descriptive and inferential statistics. Findings: Since obtaining a higher score in depression disorder represents severity of the symptoms, it can be seen that the mean post-test and follow up scores of depression in the experimental group is significantly lower than that of the control group (P < 0/05). Reduction rate of reported depression symptoms was 0/38 in posttest and 0/50 in three months follow up. Conclusions: The attachment-based therapy was effective to reduction depression symptoms in their girls with attachment problems and the mother`s continues attention to interventional methods showed more improvement in follow up evaluation.
Attachment-based therapy, Depression, Attachment problems, Secure attachment style, Insecure attachment style.
0
0
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-110&slc_lang=fa&sid=1
مرضيه
جهان بخش
مرضیه
جهان بخش
1003194753284600856
1003194753284600856
No
دانشيار، گروه کودکان با نيازهاي خاص، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشیار، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
شعله
اميري
شعله
امیری
1003194753284600857
1003194753284600857
No
کارشناس ارشد روانشناسي، گروه روانشناسي، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
محمدحسين
بهادري
محمدحسین
بهادری
1003194753284600858
1003194753284600858
No
استاد گروه روانشناسي گروه روانشناسي دانشگاه اصفهان
استاد گروه روانشناسی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
حسين
مولوي
حسین
مولوی
1003194753284600859
1003194753284600859
No
مدرس دانشگاه، دانشکده علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان، اصفهان، ايران.
مدرس دانشگاه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
آذر
جمشيدي
آذر
جمشیدی
1003194753284600860
1003194753284600860
No