Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
8
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه سبکهای دلبستگی ناایمن اضطرابی/اجتنابی، ناایمن اضطرابی/دو سو گرا و ایمن جوانان دارای نقایص بینایی، شنوایی و جوانان عادی شهر اصفهان
Comparison of secure, avoidance/anxiety insecure and anxiety insecure attachment styles between young adults with visual or auditory defects and normal people in Isfahan city
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای دلبستگی جوانانی که دارای نقص‎ بینایی و شنوایی بودند و همچنین جوانان عادی شهر اصفهان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه به صورت پسرویدادی (علی- مقایسه‎ای) انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه جوانان (18 تا 28 سال) تشکیل دادند که دارای نقایص بینایی و شنوایی و نیز جوانان عادی بودند. تعداد 80 نفر جوان دارای نقص بینایی (40 دختر و 40 پسر)، 90 نفر جوان دارای نقص شنوایی (45 دختر و 45 پسر) و 80 نفر جوان عادی (40 دختر و 40 پسر) به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‎نامه سنجش سبکهای دلبستگی Hazen و Shaver و پرسش‎نامه جمعیتشناسی محقق بود. برای تحلیل آماری دادههای پژوهش از روش تحلیل واریانس چند ‎‎متغیری MANOVA و آزمون تعقیبی LSD استفاده شد. یافتهها: بین سبکهای دلبستگی جوانان دارای نقایص بینایی، شنوایی و جوانان عادی تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0 > P). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دلبستگی ناایمن اضطرابی/اجتنابی، ناایمن اضطرابی/دوسوگرا و دلبستگی ایمن جوانان در هر سه گروه تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0 > P). در این پژوهش بین میانگین نمرات دلبستگی ناایمن اضطرابی/‎‎‎‎‎‎‎اجتنابی، ایمن و ناایمن اضطرابی/‎‎‎دوسوگرا جوانان پسر و دختر سه گروه، تفاوت معنی‎داری دیده نشد (165/0 = P). نتیجهگیری: جوانان دارای نقایص بینایی و شنوایی در مقایسه با جوانان عادی بیشتر در معرض خطر دلبستگی ناایمن قرار داشتند. قابل ذکر است که سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا در جوانان دارای نقایص شنوایی و بینایی و نیز سبک دلبستگی ایمن در جوانان گروه عادی بالا بود. همچنین نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا در جوانان دارای نقایص شنوایی بالاتر از جوانان دارای نقایص بینایی بود. واژههای کلیدی: سبکهای دلبستگی، ناایمن اضطرابی/ اجتنابی، ناایمن اضطرابی/ دوسو‎گرا، ایمن، نقایص بینایی و نقایص شنوایی.
Aim and Background: The aim of present study was to compare attachment styles between young adults with visual or auditory defects and normal groups in Isfahan city. Methods and Materials: The present study assessed by ex-post facto method. The statistical society of the study is including of all young adults with visual, auditory defects and normal people.80 young adults with visual defects (40 girls and 40 boys), 90 with auditory defects (45 girls and 45 boys) and 80 normal ones (40 girls and 40 boys) were selected randomly. The research tools were questioners including; the Hazan and Shaver attachment styles questionnaires and research–made sociological questioner. Data analyzed using Multivariate analysis of variance ( MANOVA ), Post–hoc LSD and chi–square tests. Findings: The results of this study show that there was a significant difference among attachment styles of young adults with visual, auditory defects comparing with normal population (P < 0.001). Also the results show that there was a significant difference among the scores of anxiety / avoidance insecure attachment, ambivalent/ anxiety insecure and secure in these 3 groups. In this study there was no significant differences between mean scores of young male and female’s avoidance/ anxiety, ambivalent/anxiety insecure and secure attachment styles (P = 0.165). Conclusions: Young adults with visual, auditory defects more commonly were at risk for insecure attachment in compare with normal group. It is also important to mention that the avoidance/ ambivalent insecure attachment style was more common in the groups with visual, auditory defects and the secure attachment style in normal group. The avoidance and ambivalent insecure attachment styles was more common in the group with auditory defects than those with visual defects.
Attachment styles, avoidance/anxiety insecure, ambivalent/anxiety insecure, secure, visual defects, auditory defects.
0
0
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-74&slc_lang=fa&sid=1
فرزانه
مومني
فرزانه
مومنی
1003194753284600749
1003194753284600749
No
استاد، دانشكده روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
حسين
مولوي
حسین
مولوی
1003194753284600750
1003194753284600750
No
استاد، دانشكده روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
مختار
ملك پور
مختار
ملک پور
1003194753284600751
1003194753284600751
No
استاديار، دانشكده روانشناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
استادیار، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شعله
اميري
شعله
امیری
1003194753284600752
1003194753284600752
No