Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1388
4
1
gregorian
2009
7
1
7
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خودابرازی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کلاس سوم دوره راهنمایی
Effects of social learning model training on self- esteem, self- confidence, self assertiveness and academic achievement in third grade students of intermediary schools
عمومى
General
پژوهشي
Research
زمینه و هدف : عزت نفس، اعتماد به نفس و رفتارهای خود ابرازی نقش اساسی در سلامت روان ایفا میکنند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر سازههای روان شناختی فوق در دانش آموزان مقطع راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری بود. مواد و روشها: این پژوهش به صورت نیمه تجربی طراحی شد و پس از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی بر روی دانشآموزان کلاسهای دخترانه و پسرانه پایه سوم دوره راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری (304 نفر) در سال تحصیلی 86-85 انجام شد. پرسشنامههای عزت نفس کوپر اسمیت، اعتماد به نفس برن رویتر (فرم کوتاه)، رفتارهای خود ابرازی وامونز و معدل نمرات به منظور جمعآوری اطلاعات در سه مرحله اجرا و الگوی یادگیری اجتماعی به روش مشارکتی و فعال طی 15 جلسه با استفاده از روش آموزش مهارتهای اجتماعی به گروه آزمایش ارائه شد. در نهایت دادهها با استفاده از آزمون کواریانس چند متغیره و واریانس چند متغیره تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرات عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابرازی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش در دو مرحله پس آزمون و پیگیری به صورت معنیداری بهبود یافته بود (01/0P < )؛ ولی رابطه معنیداری بین اثربخشی آموزش الگوی یادگیری اجتماعی با مناطق مختلف آموزشی و جنسیت مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش مؤید تأثیر و پایداری اثر ارائه آموزش الگوی یادگیری اجتماعی صرف نظر از جنسیت و مناطق آموزشی مختلف بر برخی از سازههای روان شناختی خود و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. واژههای کلیدی: الگوی یادگیری اجتماعی، عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابرازی، پیشرفت تحصیلی
Background & aim: Self-esteem, self-confidence and self-assertiveness play essential roles in mental health. This study was aimed to assess the effect of social learning model education on self-confidence, self-esteem, self-assertiveness and academic achievement in students of intermediary schools in Chahar Mahal and Bakhtiari province. Methods and materials: This was a semi-experimental study carried out in boys' and girls' intermediary schools in Chahar mahal & Bakhtiyari Province in 2006-2007 academic year. A total number of 304 students were selected through a randomized multi-stage cluster sampling. Subjects were randomly assigned to the case and the control groups. Self-esteem, self-confidence and self-assertiveness were respectively assessed using Bern Router (short form) , Cooper Smith and Wamonz scales. Academic achievement was assessed using students' first half year average academic scores. Using an interactive participation model in the social skills training approach, the case group was then educated about social learning model within a total number of fifteen 75-minute sessions. Data was analyzed using MANCOVA and MANOVA tests. Results: Findings demonstrated a significantly higher increase in the mean scores of self-confidence, self-esteem, self-assertiveness as well as academic average scores in the case group in both post interventional and follow-up stages (P < 0.01). There was found no association between gender and educational territorial region with the effects of social learning model education on the mentioned variables. Conclusions: The results indicated that social learning model education was effective in enhancement of students' self-confidence, self-esteem, self-assertiveness and academic achievement. This effect was independent of gender and educational territorial region. Key Words: Social learning model, Self- confidence, Self- esteem, Self-assertiveness, Academic achievement
0
0
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-50&slc_lang=fa&sid=1
داريوش
جلالي
داریوش
جلالی
1003194753284600674
1003194753284600674
No
Bechelors in Farsi Literature, Education and Training Organization, Shahrekord,
آذر
نظري
آذر
نظری
1003194753284600675
1003194753284600675
No