Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
18
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی مدیریت زندگی تلفیقشده با آموزش اختصاصی سازی حافظه بر افسردگی در زنان مطلقه
Effectiveness of Life Management Integrated with Memory Specificity Training on Depression among Divorced Women
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-family:"B Mitra""><span style="color:#0000cc">زمینه و هدف:</span></span></b><b> </b><span lang="FA" style="font-family:"B Mitra"">مقالهی حاضر با هدف اثربخشی مدیریت زندگی تلفیقشده با آموزش اختصاصی سازی حافظه (</span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">MEST</span></span><span lang="FA" style="font-family:"B Mitra"">) بر افسردگی در زنان مطلقه انجام شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-family:"B Mitra""><span style="color:#0000cc">مواد و روشها:</span></span></b><b> </b><span lang="FA" style="font-family:"B Mitra"">روش مداخله پس از طی مراحل خاص با ارزیابی کیفی، مورداستفاده محقق قرار گرفت تا بتواند در بهبود کیفیت زندگی و سلامتی گروه هدف، خصوصاً در کاهش افسردگی، مؤثر واقع شود. در بخش کمی، پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با انجام پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعهی آماری، زنان مطلقهی شهرستان نائین بودند؛ بنابراین 30 زن تحت پوشش کمیتهی امداد امام (ره) و بهزیستی شهرستان نائین به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی بر اساس مطالعهی مقالات، متون مربوط، مصاحبه بود که تحت نظر اساتید گروه روانشناسی، جهت تدوین بستهی آموزشی- درمانی و تلفیق آن با آموزش اختصاصی سازی حافظه مورداستفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامهی افسردگی بک بود. روش مداخلهی آموزشی- درمانی در گروه آزمایشی مبتنی بر 11 جلسه بود. تجزیهوتحلیل دادهها</span> <span lang="FA" style="font-family:"B Mitra"">با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر انجام شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-family:"B Mitra""><span style="color:#0000cc">یافتهها:</span></span></b> <span lang="FA" style="font-family:"B Mitra"">نتایج نشان داد مداخله­ی مدیریت زندگی تلفیقشده با آموزش اختصاصی سازی حافظه بر افسردگی اثربخش بود (05/0></span><i><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">p</span></span></i><span lang="FA" style="font-family:"B Mitra"">).</span><span style="font-family:"B Mitra"" lang="AR-SA"></span></span></span></span></span><br>
<span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-family:"B Mitra""><span style="color:#0000cc">نتیجهگیری:</span></span></b><b> </b><span lang="FA" style="font-family:"B Mitra"">با توجه به یافته­های بهدستآمده می­توان گفت<sub> </sub>روش مداخله­ی مدیریت زندگی تلفیقشده با آموزش اختصاصی سازی حافظه می­تواند با ایجاد سبک زندگی جدید و تغییر در نظام شناختی- رفتاری، تفکرات و الگوهای رفتاری آزمودنی­ها را نسبت به زندگی گذشته تغییر داده و با بینشی مثبت و امیدوارانه از شرایط حال و آینده­ی زندگی خود باعث کاهش افسردگی زنان مطلقه شده است.</span></span></span></span></span><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:#0000cc">Aim and Background:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">The present study aimed to effectiveness of life management integrated with teaching special reminiscence (MEST) on depression among divorced women</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">.</span></span><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></b><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:#0000cc">Methods and Materials:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">The researcher used intervention method after special stages with qualitative evaluation to intervention method to be effective in the improvement of target group life quality and health, especially in reduction depression. In quantitative part, the present study was quasi-experimental in type with two groups and pretest and posttest and follow-up. The 30 of divorced women under the coverage of Imam Khomeini Relief Committee and Naein Welfare Organization were selected convenience and were assigned into groups randomly. Data collecting in qualitative part was based on reading articles, related texts and interview which has been used under the opinions of psychology department professors to compile the educational-medical package and integrate them with special reminiscence. Beck’s Depression Inventory (BDI) was study instrument in quantitative part. Educational-medical intervention method was based on 11 sessions in experiment group to influence on depression in experiment group. The data were analyzed by repeated ANOVA</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">.</span></span><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></b><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:#0000cc">Findings:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">The results<b> </b>showed that the life management integrated with teaching special reminiscence was effective on depression (<i>p<</i>.05)</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">.</span></span><br>
<b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""><span style="color:#0000cc">Conclusions:</span></span></span></b><b> </b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">According to findings, the integrated intervention of life management and memory specificity training (MEST) can create a new lifestyle and change the cognitive-behavioral system, and so transform the subjects’ thoughts and behavioral patterns compared to their previous condition. Also, it creates an optimistic insight to the subjects’ present and future life that leads to the improvement of the most important divorce-related disorder i.e. depression. On the other hand, by providing the training of proper behavioral patterns for the target population members, this intervention can create a better condition for these people in the future</span></span><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif"">.</span></span><br>
مدیریت زندگی, آموزش یادآوری خاص, افسردگی, زنان مطلقه.
Life management, memory specificity training, depression, divorced women.
150
159
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-123-2&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Taghvaee
علیرضا
تقوایی
10031947532846007753
10031947532846007753
No
Ph.D. Student, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
Hamid Taher
NeshatDoost
حمیدطاهر
نشاط دوست
h.nesht@edu.ui.ac.ir
10031947532846007754
10031947532846007754
Yes
Professor, Department of psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
Asghar
Aghai
اصغر
آقایی
10031947532846007755
10031947532846007755
No
Professor, Department of psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
Elham
Foruzandeh
الهام
فروزنده
10031947532846007756
10031947532846007756
No
Assistant Professor, Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران.