Journal of Research in Behavioural Sciences
تحقیقات علوم رفتاری
RBS
Literature & Humanities
http://rbs.mui.ac.ir
1
admin
1735-2029
2008-8248
-
10.48305
--
--
--
fa
jalali
1386
5
1
gregorian
2007
8
1
5
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش روانشناختی بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر
Effects of Psycho-Education on Quality of Life in Patients with Irritible Bowel Syndrom
عمومى
General
پژوهشي
Research
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} مقدمه: تظاهرات سندرم روده تحریک پذیر ( Irritable Bowed Syndrome-IBS ) تحت تأثیر فاکتورهای فرهنگی، نژادی، اجتماعی است. طبق بررسی های انجام شده مشخص شده که آموزش می تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا را تغییر دهد و هدف اصلی انجام این طرح بررسی اثر اموزش بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به IBS در جامعه ایرانی است. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت کار آزمایی بالینی بوده و برای 44 بیمار مورد بررسی قرار گرفت. این بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. دو گروه مذکور از نظر سن، جنس، تحصیلات، وضعیت شغلی و استرس همتا سازی شدند. گروه کنترل فقط درمان دارویی دریافت کرده و گروه مورد، علاوه بر درمان دارویی، در سه جلسه یک ساعته کلاس آموزشی شرکت کرد. محتوی کلاس آموزش شامل آناتومی روده، پاتوفیزیولوژی IBS ، علل تشدیدکننده علایم، روش های مقابله با استرسی و حل مسأله بود. پرسشنامه IBS QOL, SF36 برای هر دو گروه قبل و یک ماه پس از آموزش پر شد. داده ها با استفاده از t-test و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین سنی در گروه کنترل 8 ± 5/33 سال و در گروه مورد 10 ± 5/37 سال بود. در هر دو گروه اکثر بیماران زن، متأهل و شهر نشین بودند و در این مورد بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود نداشت. از نظر کیفیت زندگی بین گروه های کنترل و تجربی اختلاف آماری معنی دار وجود نداشت. نتیجه گیری: آموزش در کوتاه مدت بر کیفیت زندگی بیماران IBS مؤثر نبود شاید با بررسی در درازمدت و روی تعداد بیشتر بیماران بتوان اطلاعات بیشتری را به دست آورد.
Introduction: Presentations of Irritable Bowel Syndrome (IBS) is influenced by numerous cultural, racial and social factors. Some evidences indicate that psycho-education can potentially improve the Quality Of Life (QOL) in these patients. The aim of this study was to evaluate the effects of psycho-education on the QOL in a sample of Iranian patients with IBS. Method and Materials: This clinical trial was conducted on 44 patients who were randomly assigned to an experiment group and a control one. The two groups were matched for age, sex, level of education, job status and level of stress. The control group received only drug therapy while the case group participated in a three-session educational program as well. The content of educations included information about anatomy of the intestines, pathopysiology of IBS and potential causes of symptom aggravation, as well as stress manage-ment and problem solving skills training. The QOL Short Form scale for IBS patients (IBS QOL-SF36) were administerd to both groups before the first and one month after the last session of psycho-education. Data were analysed using T-student and Chi-square tests running SPSS-10 software. Findings: The mean age of the control and the case group was 33.5±8 and 37.5±10 years respectively. Most of the patients in both groups were female, married and urban resident, with no significant differences in this regards. There was also no significant difference between the two groups regarding the mean scores of IBS-QOL-SF36. Discussion: In the short term follow up psycho-education was not effective in improving the QOL in patients with IBS. A long-term evaluation as well as a large sample size is needed for more reliable conclusions.
آموزش, کیفیت زندگی, سندرم روده تحریک پذیر, مهارتهای مقابله ای.
Education, Quality of life, IBS, Coping strategies.
39
45
http://rbs.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-21&slc_lang=fa&sid=1
ايرج
ملکي
ایرج
ملکی
1003194753284600568
1003194753284600568
No
دانشيار گروه روانپزشکي مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري
دانشیار گروه روانپزشکی مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری
حمزه
حسيني
حمزه
حسینی
1003194753284600569
1003194753284600569
No
ستاد گروه آمار دانشکده بهداشت
ستاد گروه آمار دانشکده بهداشت
عليرضا
خليليان
علیرضا
خلیلیان
1003194753284600570
1003194753284600570
No
استاديار گروه داخلي دانشکده پزشکي
استادیار گروه داخلی دانشکده پزشکی
ترنگ
تقوايي
ترنگ
تقوایی
1003194753284600571
1003194753284600571
No
دستيار گروه داخلي دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي مازندران
دستیار گروه داخلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
فاطمه
نيکصولت
فاطمه
نیکصولت
1003194753284600572
1003194753284600572
No