%0 Journal Article %A Karimi, Sakine %A Chin Aveh, Mahboubeh %A Fereydoni, Samad %T Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral and Psychodrama therapy on symptoms of externalized disorders in children %J Journal of Research in Behavioural Sciences %V 19 %N 2 %U http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1085-fa.html %R 10.52547/rbs.19.2.212 %D 2021 %K Cognitive-Behavioral Therapy, Psychodrama, Externalized Disorders, %X زمینه و هدف: روان‏ نمایشگری نوعی تخلیه هیجانی است که به بازگشایی مشکل شخصیتی یک فرد مشخص و ارائه جنبه‏ هایی از زندگی او می‏ پردازد و مقایسه آن با درمان شناختی-رفتاری می تواند تعیین کننده میزان اثربخشی آنها باشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و روان‏ نمایشگری بر نشانه ‏های اختلال ‏های برونی ‏سازی شده‏ کودکان 7 تا 12 سال می باشد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع مطالعات نیمه ‏تجربی (شبه ‏آزمایشی) است که با طرح پیش ‏آزمون، پس ‏آزمون و پیگیری به همراه گروه کنترل صورت پذیرفت. گروه نمونه به صورت در دسترس از بین کودکانی که در مراجعه به مرکز مشاوره آوای مهر پاسارگاد، تشخیص نشانه ‏های اختلال برونی ‏سازی شده برای آنان ثبت شده بود و واجد ملاک‏ های لازم جهت شرکت در پژوهش بودند، تعداد 24 نفر بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. درمان شناختی- رفتاری و روان‏نمایشگری برای گروه های آزمایشی اجرا گردید، اما گروه کنترل هیچ مداخله خاصی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ی سیاهه‏ی رفتاری کودک آخنباخ (نسخه والدین) بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها و بررسی روابط بین متغیرها از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی و آزمون t مستقل استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان روان نمایشگری در متغیرهای رفتار پرخاشگری و رفتار قانون شکنانه در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود ندارد (P≥0.001) ولی در مرحله پیگیری در متغیر رفتار قانون شکنانه تفاوت معنی داری وجود دارد.(P≤0.001) با توجه به مقادیر اندازه اثر برای متغیرهای رفتار پرخاشگری و رفتار قانون شکنانه در درمان شناختی رفتاری و روان نمایشگری مشخص گردید اثربخشی درمان روان نمایشگری بیشتر از درمان شناختی رفتاری می باشد.(P≤0.001) نتیجه‌گیری: به نظر می رسد که روش درمان روان‏ نمایشگری نسبت به درمان شناختی-رفتاری در بهبود رفتارهای پرخاشگرانه و قانون شکنانه سودمندتر می باشد. %> http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1085-fa.pdf %P 212-224 %& 212 %! %9 Research %L A-10-541-1 %+ Department of Psychology, Arsanjan Branch, Islamic Azad University, Arsanjan, Iran %G eng %@ 1735-2029 %[ 2021