AU - Tanhaye Reshvanloo, Farhad AU - Kareshki, Hossein AU - AminYazadi, Seyed Amir TI - Psychometric Properties of Interpersonal Needs Questionnaire based on Classical test theory and Item-response theory PT - JOURNAL ARTICLE TA - mui-jbs JN - mui-jbs VO - 19 VI - 2 IP - 2 4099 - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-992-fa.html 4100 - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-992-fa.pdf SO - mui-jbs 2 AB  - زمینه و هدف: نیاز ذاتی برای تعلق داشتن، اثرات چندگانه و ماندگاری بر الگوهای هیجانی، پردازش‌های شناختی و عملکرد بهینه روان‌شناختی افراد داشته و سطوح پایین آن، با بیماری روانی و جسمانی در ارتباط است. نظریه بین فردی-روانشناختی رفتار خودکشی، عدم ارضای نیازهای بین فردی را زمینه ساز خودکشی افراد می‌داند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و شاخص‌های سوال پاسخ پرسشنامه نیازهای بین فردی (INQ-۱۰) در نمونه‌ای غیر بالینی از دانشجویان بود. مواد و روش‌ها: در یک طرح توصیفی و اعتباریابی آزمون، طی دو مطالعه ۲۱۶ و ۲۲۶ نفر از دانشجویان دوره کارشناسی در دانشگاه فردوسی مشهد به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با پرسشنامه نیازهای بین فردی (INQ-۱۰) و مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (BNS-RS) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با بررسی همسانی درونی، روایی عاملی اکتشافی، تأییدی و واگرا، پارامترهای تمیز و آستانه و منحنی‌های آگاهی سوال و آزمون انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه نیازهای بین فردی(INQ-۱۰)، ساختاری دو عاملی با واریانس تبیین شده ۱۰/۷۴ درصد دارد. تحلیل عاملی تأییدی نیز به تأیید رسید. پرسشنامه از پایایی سازه مناسبی برخوردار بود. روایی واگرای پرسشنامه در ارتباط با نیازهای بنیادین روانشناختی در روابط به تأیید رسید (۰۱/۰≥P). بر حسب جنسیت تفاوت معناداری به دست نیامد (۰۵/۰<P). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، پرسشنامه نیازهای بین فردی در نمونه‌ای غیربالینی از دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و می‌توان از آن در مطالعات مربوط به تأثیر عوامل بافتی بر خودکشی در دانشجویان استفاده کرد. CP - IRAN IN - Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Educational sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran LG - eng PB - mui-jbs PG - 328 PT - Research YR - 2021