%0 Journal Article %A بخشي پور رودسري, عباس %A منصوري, احمد %T Comparison of schizotypal dimensions according to the attachment patterns in students of Tabriz University, Iran %J Journal of Research in Behavioural Sciences %V 9 %N 1 %U http://rbs.mui.ac.ir/article-1-182-fa.html %R %D 2011 %K Schizotypal characteristics, student, attachment. &, nbsp, %X زمینه و هدف : سبک دلبستگی ناایمن، یکی از عوامل مؤثر در بسیاری از آسیب‌های روانی است. این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی‌‌های مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی در دانشجویان دلبسته ایمن، اجتنابی و اضطرابی دانشگاه تبریز انجام گردید. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مقطعی تعداد 300 دانشجوی (150 مرد و 150 زن) دانشگاه تبریز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی انتخاب شدند. پرسش‌نامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ یا Schizotypal personality disorder) و مقیاس دلبستگی بزرگ‌سالان (AAI یا Adults attachment inventory) در مورد دانشجویان اجرا گردید. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 28/1 &plusmn; 21 سال بود. یافته‌ها نشان داد که میان دلبسته‌های ایمن با دلبسته‌های ناایمن اجتنابی و اضطرابی در ویژگی‌های مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی و همچنین نمره کل SPQ تفاوت معنی‌دار وجود دارد (05/0 > P). در مقابل، تفاوتی میان دلبسته‌های ناایمن اجتنابی و اضطرابی در ویژگی‌های مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی و نیز نمره کل SPQ وجود ندارد (05/0 < P). نتیجه‌گیری: افراد دلبسته ناایمن اجتنابی و اضطرابی ویژگی‌های مثبت، منفی و آشفته شدیدتری نسبت به افراد دلبسته ایمن تجربه می‌کنند. با این وجود، تفاوتی میان دلبسته‌های ناایمن اجتنابی و اضطرابی به لحاظ شدت ویژگی‌های مثبت، منفی و آشفته اسکیزوتایپی وجود ندارد. در مجموع، افراد دلبسته ناایمن جهت تجربه ویژگی‌های اسکیزوتایپی و ابتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال آسیب‌ پذیرتر هستند. واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های اسکیزوتایپی، دانشجو، دلبستگی. %> http://rbs.mui.ac.ir/article-1-182-fa.pdf %P 0-0 %& 0 %! %9 Research %L A-10-39-83 %+ %G eng %@ 1735-2029 %[ 2011