%0 Journal Article %A موسوي, معصومه %A حق شناس, حسن %A عليشاهي, جواد %A نجمي, سيد بدرالدين %T Anxiety test and some correlated socio-demographic factors in high school students in Shiraz %J Journal of Research in Behavioural Sciences %V 6 %N 1 %U http://rbs.mui.ac.ir/article-1-133-fa.html %R %D 2008 %K Anxiety test, High school students, Socio-demographic factors, %X Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} چکیده مقدمه : موفقیت در آزمون نقش اساسی در موفقیت شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان دارد. در دانش‌آموزانی که به هنگام امتحان دستخوش اضطراب می‌شوند از کیفیت پردازش اطلاعات کاسته می‌‌شود و این امر بر عملکرد تحصیلی تأثیر مهمی خواهد داشت. هدف این مطالعه تعیین ارتباط پاره‌ای از عوامل فردی - اجتماعی با اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دبییرستانی بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بر روی نمونه‌ای به تعداد 512 نفر از دختران و پسران دبیرستان‌های دولتی، خصوصی و تیزهوشان شهر شیراز انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل سیاهه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسش‌نامه ویژگی‌های فردی- خانوادگی بود. در نهایت داد‌ه‌‌های خام تحت نرم‌افزار SPSS 11 و با آزمون‌های آماری ANOVA و t برای مقایسه میانگین‌های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج مبین ارتباط معنی‌دار بین نمره اضطراب امتحان با ناحیه آموزش و پرورش، تعداد دانش‌آموزان کلاس و واکنش مدرسه و والدین به افت تحصیلی دانش‌آموزان بود (05/0 > P)، ولی بین نمره اضطراب امتحان با سن والدین و وضعیت زندگی مشترک والدین و تعداد مراجعه والدین به مدرسه ارتباط معنی‌داری یافت نشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش مؤید اثر هیجان اضطراب بر عملکرد فرد، به ویژه عملکرد تحصیلی دانش‌‌آموزان، بود؛ پس شناسایی عوامل فردی، اجتماعی و زیستی اضطراب می‌تواند به اتخاذ تدابیری برای کاهش سطح آن منجر شود. واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، دانش‌آموزان دبیرستانی، عوامل فردی- اجتماعی، شهر شیراز %> http://rbs.mui.ac.ir/article-1-133-fa.pdf %P 17-25 %& 17 %! %9 Research %L A-10-39-34 %+ %G eng %@ 1735-2029 %[ 2008