AU - ربيعي, مهدي AU - زره پوش, اصغر AU - پالاهنگ, حسن AU - زارعي محمود آبادي, حسن TI - Relationship between components of cognitive emotion regulation and anxiety disorders in child and adolescent PT - JOURNAL ARTICLE TA - mui-jbs JN - mui-jbs VO - 11 VI - 5 IP - 5 4099 - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-330-fa.html 4100 - http://rbs.mui.ac.ir/article-1-330-fa.pdf SO - mui-jbs 5 AB  - چکیده: زمینه و هدف: با توجه به نقش تنظیم شناختی- هیجانی در کنترل هیجانات مثبت و منفی، این پژوهش با هدف بررسی رابطه مؤلفه‌های تنظیم شناختی- هیجانی با اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوه حاضر از نوع کاربردی و شیوه انجام آن همبستگی بود.240 نفر (83 پسر و 154 دختر) از کودکان و نوجوانان شهر اصفهان پرسشنامه‌ی نسخه تجدیدنظریافته‌ی غربال اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و پرسشنامه‌ی تنظیم شناختی– هیجانی را تکمیل کردند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد.داده‌ها به وسیله تحلیل‌های همبستگی چندگانه و رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها:یافته‌ها نشان داد که بین اکثر متغیرهای تظیم شناختی- هیجانی با اختلالات اضطرابی رابطه معنی‌داری وجود دارد.همچنین یافته‌های تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام  نشان داد که فاجعه‌سازی و نشخوار فکری با همدیگر 18 درصد از واریانس نمره کلی اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان را تبیین می‌کند. بحث و نتیجه‌گیری: در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که بین راهبردهای تنظیم ‌شناختی هیجانی‌ و اختلالات اضطرابی رابطه وجود دارد و بعضی از راهبردهای نادرست می‌تواند در اختلالات اضطرابی دخیل باشد. واژه‌های کلیدی: اختلالات اضطرابی،تنظیم شناختی هیجانی، کودک و نوجوان. CP - IRAN IN - LG - eng PB - mui-jbs PG - 363 PT - Research YR - 2013