اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی
|
عبدالحسین شمسی1 ، امیر قمرانی* 2 |
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 2- استادیار، روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، aghamarani@yahoo.com |
|
چکیده: (1539 مشاهده) |
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی والدگری مبتنی بر مهارتهایسازماندهی بر علائم کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی بود.
مواد وروش ها: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 سال با اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی است که در سال 1398-1397در مدارس عادی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 30 کودک پسر(15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش) بودند که بر اساس نظر روانپزشک کودکان و چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون- نولان و پلهام (SNAP-IV)، اختلال نارساییتوجه/ بیشفعالی تشخیص دادهشدند. درگروه آزمایش، والدین کودکان با اختلال نارساییتوجه/ بیش فعالی 11 جلسه آموزش والدگری مبتنی بر مهارت هایسازماندهی دریافتکردند. در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، چهارمین ویرایش مقیاس سوانسون-نولان و پلهامSNAP-IV)) بر روی آن ها اجرا گردید. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و با استفاده از نرمافزار 23SPSS- مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی بر نارسایی توجه و نیز نارساییتوجه و بیشفعالی کل در مرحله پسآزمون تأثیر معناداری داشتهاست واین تأثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (05/0P≤). اما والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی بر روی علائم بیشفعالی/تکانشگری تاثیر معناداری نداشتهاست (05/0P≥).
نتیجه گیری: این مطالعه نتایج امیدوار کنندهای را برای والدگری مبتنی بر مهارت های سازماندهی به عنوان یک مداخله برای بهبود علائم نارساییتوجه در کودکان با اختلال نارسایی توجه وبیشفعالی ارائه میدهد و نشان میدهد که علائم نارسایی توجه با والدگری مبتنی بر مهارتهای سازماندهی میتوانند قابل انعطاف هستند. |
|
واژههای کلیدی: والدگری، مهارت های سازماندهی، علائم، اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی |
|
متن کامل [PDF 897 kb]
(737 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/11/26 | پذیرش: 1399/11/24 | انتشار: 1399/11/24
|
|
|
|