logo
دوره 16، شماره 3 - ( 11-1397 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 284-272 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sepanta M, Abedi A, Yarahmadian A, Ghamarani A, Faramarzi S. The Efficacy of Psychodrama Training Program on Emotion Regulation in Students with Dyslexia. RBS 2019; 16 (3) :272-284
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-610-fa.html
سپنتا ماندانا، عابدی احمد، یارمحمدیان احمد، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. اثربخشی روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان مبتلابه نارساخوانی. تحقیقات علوم رفتاری. 1397; 16 (3) :272-284

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-610-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، a.abedi44@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (3774 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکل در تنظیم هیجان ازجمله مسائلی است که دانش­‌آموزان مبتلابه نارساخوانی (Dyslexia) با آن روبه­‌رو هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی روان نمایشگری (Psychodrama) بر تنظیم هیجان دانش­‌آموزان دختر مقطع تحصیلی ابتدایی مبتلابه نارساخوانی شهر اصفهان انجام شد. مواد و روش­‌ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون، پس­‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایه سوم تا ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس عادی مناطق پنج­گانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. نمونه موردمطالعه شامل 30 نفر از دانش­‌آموزان دختر نارسا­خوان مقطع ابتدایی با دامنه سنی12-9 سال بود که به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. آزمون خواندن و نارساخوانی (Reading & Dyslexia Test یا RDT) جهت تشخیص ناتوانی یادگیری روی دانش‌آموزان اجرا شد و 30 دانش‌آموز مبتلابه نارساخوانی انتخاب و برحسب‌ تصادف در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر)، قرار گرفتند. مداخله شامل 12جلسه 45 دقیقه‌ای بود که در گروه آزمایش اجرا شد. در این مطالعه از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire یا CERQ)، ویرایش چهارم آزمون هوش وکسلر (Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition یا WISC-IV) به‌منظور کسب اطمینان از عادی بودن هوش گروه نمونه، که یکی از معیارهای لازم در تشخیص ناتوانی یادگیری است و آزمون خواندن و نارساخوانی استفاده شد. جهت تحلیل داده­‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 21 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. یافته­‌ها: یافته­‌های حاصل نشان داد که برنامه آموزش روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان مبتلابه نارساخوانی تأثیر معنادار دارد (0001/0>P).  نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزش روان نمایشگری در تنظیم مؤثر هیجان دانش­‌آموزان مبتلابه نارساخوانی مؤثر است. به‌طوری‌که دانش­‌آموزان بعد از دریافت این رویکرد علاوه بر کاهش هیجانات منفی و بهبود تنظیم هیجانات مثبت، در زمینه­‌های دیگری مانند رفتارهای بین فردی و اجتماعی نیز بهبود نشان دادند. بنابراین تمرکز بر مهارت­‌های تنظیم هیجان به‌عنوان عامل مهمی در تداوم اختلالات یادگیری، می­‌تواند در طراحی مداخلات پیشگیرانه و کاهش بروز اختلالات روان­شناختی ناشی از آن مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: هیجان، روان نمایشگری، نارساخوانی
متن کامل [PDF 816 kb]   (1059 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/2/21 | انتشار: 1399/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.