Sepanta M, Abedi A, Yarahmadian A, Ghamarani A, Faramarzi S. The Efficacy of Psychodrama Training Program on Emotion Regulation in Students with Dyslexia. RBS 2019; 16 (3) :272-284
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-610-fa.html
سپنتا ماندانا، عابدی احمد، یارمحمدیان احمد، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. اثربخشی روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی. تحقیقات علوم رفتاری. 1397; 16 (3) :272-284
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-610-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی کودکان با نیازهای خاص، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، a.abedi44@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (3774 مشاهده)
زمینه و هدف: مشکل در تنظیم هیجان ازجمله مسائلی است که دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی (Dyslexia) با آن روبهرو هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی روان نمایشگری (Psychodrama) بر تنظیم هیجان دانشآموزان دختر مقطع تحصیلی ابتدایی مبتلابه نارساخوانی شهر اصفهان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه سوم تا ششم ابتدایی بودند که در سال تحصیلی 95-1394 در مدارس عادی مناطق پنجگانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. نمونه موردمطالعه شامل 30 نفر از دانشآموزان دختر نارساخوان مقطع ابتدایی با دامنه سنی12-9 سال بود که به شیوه نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمون خواندن و نارساخوانی (Reading & Dyslexia Test یا RDT) جهت تشخیص ناتوانی یادگیری روی دانشآموزان اجرا شد و 30 دانشآموز مبتلابه نارساخوانی انتخاب و برحسب تصادف در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر)، قرار گرفتند. مداخله شامل 12جلسه 45 دقیقهای بود که در گروه آزمایش اجرا شد. در این مطالعه از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire یا CERQ)، ویرایش چهارم آزمون هوش وکسلر (Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition یا WISC-IV) بهمنظور کسب اطمینان از عادی بودن هوش گروه نمونه، که یکی از معیارهای لازم در تشخیص ناتوانی یادگیری است و آزمون خواندن و نارساخوانی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخه 21 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل نشان داد که برنامه آموزش روان نمایشگری بر تنظیم هیجان دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی تأثیر معنادار دارد (0001/0>P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزش روان نمایشگری در تنظیم مؤثر هیجان دانشآموزان مبتلابه نارساخوانی مؤثر است. بهطوریکه دانشآموزان بعد از دریافت این رویکرد علاوه بر کاهش هیجانات منفی و بهبود تنظیم هیجانات مثبت، در زمینههای دیگری مانند رفتارهای بین فردی و اجتماعی نیز بهبود نشان دادند. بنابراین تمرکز بر مهارتهای تنظیم هیجان بهعنوان عامل مهمی در تداوم اختلالات یادگیری، میتواند در طراحی مداخلات پیشگیرانه و کاهش بروز اختلالات روانشناختی ناشی از آن مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/2/21 | انتشار: 1399/2/21