:: دوره 16، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 114-108 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین اختلال فزون‌کنشی جنسی بر اساس الگوی پنج عاملی شخصیت در دانشجویان
سولماز دینی1، مریم حسین‌آبادی2، سید قاسم سید هاشمی
1- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (1553 مشاهده)
زمینه و هدف : اختلال فزون‌کنشی جنسی (Hypersexual disorder یا HD)، به تلاش‌های ناموفق متعدد افراد برای کنترل یا کاهش مدت زمان صرف شده، درگیر شدن در تخیلات، تمایلات و رفتارهای جنسی تعریف می‌شود که در پاسخ به حالات خلقی ملال‌آور یا رویدادهای استرس‌زا می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اختلال HD در دانشجویان بر اساس الگوی پنج عاملی شخصیت (Five-factor model of personality یا FFM) انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی بود که در آن 320 دانشجوی پسر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 96-1395 به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای بر اساس دانشکده و کلاس انتخاب شدند و پرسش‌نامه رفتار فزون‌کنشی جنسی (Hypersexual Behavior Inventory یا HBI) و سیاهه شخصیتی NEO (NEO Personality Inventory) را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون‌ همبستگی Pearson و تحلیل Multiple linear regression مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: ارتباط منفی و معنی‌داری بین HD با ابعاد توافق‌جویی (01/0 > P، 29/0- = P) و وظیفه‌شناسی (05/0 > P، 12/0 = P) وجود داشت، اما این اختلال با بعد روان‌نژندگرایی (01/0 > P، 46/0 = P) رابطه مثبت و معنی‌داری را نشان داد. الگوی FFM، اختلال HD دانشجویان را با توان مطلوبی پیش‌‌بینی کرد ( 2 R: 9/23 درصد). همچنین، ابعاد شخصیتی توافق‌جویی و روان‌نژندگرایی قادر به پیش‌بینی واریانس HD در دانشجویان بود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده، ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی توافق‌جویی و روان‌نژندگرایی را در اختلال HD دانشجویان نشان می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: رفتار جنسی، شخصیت، روان‌نژند‌گرایی، دانشجویان، ایران
متن کامل [PDF 880 kb]   (709 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/1/26 | انتشار: 1397/1/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها