تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر شناسایی حرکت و هماهنگی حرکتی زنان سالمند
|
مرتضی طاهری*1، خدیجه ایراندوست2، علی همتی عفیف3، مینا رضایی |
1- دانشیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران 2- استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران 3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران |
|
چکیده: (1741 مشاهده) |
زمینه و هدف : هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات مداخلهای ادراکی- حرکتی بر شناسایی حرکت و هماهنگی حرکتی زنان سالمند بود. مواد و روشها: در این تحقیق نیمه آزمایشی، 19 زن سالمند به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و شاهد (9 نفر) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمونهای هماهنگی دو دست و شناسایی حرکت در سیستم نرمافزار Vienna جمعآوری شد. مداخله تمرینی در گروه تجربی، استفاده از تمرینات ادراکی- حرکتی بود که با استفاده از بسته یونیورسال Vienna به مدت 8 هفته به شکل کوششهای تعقیب بینایی به عنوان شاخصی از ادراک دیداری- حرکتی و پروتکل تمرینی شناسایی حرکت انجام گرفت. گروههای تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه تمرینات مذکور را به مدت 30 دقیقه اجرا نمودند. از آزمونهای ادراکی- حرکتی تشخیصی و هماهنگی دو دستی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کواریانس و Paired t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان، 2/4 ± 3/58 سال بود. بر اساس یافتهها، هر دو عامل زمان شناسایی حرکت و هماهنگی دو دستی بهبود معنیداری را در گروه تجربی نشان داد (001/0 = P)؛ در حالی که گروه شاهد تغییر معنیداری را در مرحله پسآزمون تجربه نکرد. نتیجهگیری: تمرینات مداخلهای ادراکی- حرکتی میتواند زمینه بهبود ویژگیهای ادراکی- حرکتی همچون شناسایی حرکت و هماهنگی حرکتی را مهیا نماید. |
|
واژههای کلیدی: سالمند، عملکرد ادراکی- حرکتی، تمرین، ادراک |
|
متن کامل [PDF 520 kb]
(505 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/1/26 | انتشار: 1397/1/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|