ارشم سعید، سرابندی ملیحه، سنائی فهیمه. اثربخشی بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت و حمایت خودمختاری بر خودکارامدی و یادگیری حرکتی کودکان. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۶; ۱۵ (۴) :۴۴۳-۴۵۱
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۶۳-fa.html
۱- مربی، گروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
۲- کارشناسی ارشد، مشاور مدرسه، اداره آموزش و پرورش شهرستان شهرضا، شهرضا، ایران
چکیده: (۲۴۳۴ مشاهده)
زمینه و هدف : یادگیری مهارت حرکتی و خودکارامدی، به حمایت و بازخورد حمایتی نیاز دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت و حمایت خودمختاری بر خودکارامدی و یادگیری مهارت هدفگیری پرتابی دانشآموزان 8 تا 9 ساله مدارس منطقه 5 تهران بود. مواد و روشها: 60 دانشآموز راست دست به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و بر اساس قد، وزن، سطح مهارت رشدی و نمرات پیشآزمون، در چهار گروه 15 نفره «ارایه بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت، حمایت خودمختاری، ارایه همزمان بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت و حمایت خودمختاری و شاهد» قرار گرفتند. مرحله اکتساب شامل شش بلوک ده کوششی بود. در گروههای بازخورد قیاسی- اجتماعی مثبت، شرکتکنندگان علاوه بر بازخورد واقعی بعد از هر بلوک، بازخوردی در رابطه با عملکردشان نسبت به سایر کودکان دریافت کردند و در گروههای حمایت خودمختاری، شرکتکنندگان فرصت انتخاب رنگ کیسهها را قبل از هر بلوک داشتند. میانگینها با استفاده از تحلیل واریانس دو عاملی ترکیبی با تکرار سنجش عامل آخر و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه بین گروهی با اصلاح Bonferroni مقایسه گردید. یافتهها: ارایه بازخورد قیاسی- اجتماعی و حمایت خودمختاری میتواند از طریق افزایش خودکارامدی، اجرا و یادگیری حرکتی کودکان را بهبود بخشد. نتیجهگیری: اثر مثبت ارایه همزمان بازخورد قیاسی- اجتماعی و حمایت خودمختاری بر یادگیری حرکتی کودکان، به طور قابل ملاحظهای بیشتر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1398/11/20 | انتشار: 1398/11/20