اثربخشی بستههای آموزشی تابآور و ترکیب مثبتنگر و تابآور در بهبود بهزیستی روانشناختی، راهبردهای مقابلهای و کاهش اهمالکاری و تنیدگی تحصیلی
|
نیلوفر اسمعیلی1، مهناز اخوان تفتی2، علیرضا کیامنش3 |
1- کارشناس ارشد، گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران 2- دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران 3- استاد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران |
|
چکیده: (1801 مشاهده) |
زمینه و هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله تابآور و ترکیب مثبتنگر و تابآور در کاهش اهمالکاری تحصیلی و تنیدگی تحصیلی و بهبود بهزیستی روانشناختی و راهبردهای مقابلهای مؤثر دانشآموزان دختر نوجوان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی همراه با مراحل پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری بود. 60 دانشآموز 14 تا 16 ساله به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه شاهد قرار گرفتند. آموزشهای تابآور و ترکیب مثبتنگر و تابآور طی 9 جلسه دو ساعته، به دو گروه آزمایش ارایه گردید. از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سواری، تنیدگی تحصیلی Ang و Huang، بهزیستی روانشناختی Ryff و راهبردهای مقابلهای Endler و Parker در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: آموزشهای تابآور و ترکیب مثبتنگر و تابآور، باعث کاهش معنیدار اهمالکاری تحصیلی و تنیدگی تحصیلی و افزایش معنیدار بهزیستی روانشناختی و راهبردهای مقابلهای مؤثر گردید، با این تفاوت که برنامه آموزشی ترکیبی در ارتقای بهزیستی روانشناختی، راهبردهای مقابلهای مؤثر و کاهش تنیدگی تحصیلی موفقتر از برنامه آموزشی تابآور بود. همچنین، برنامه آموزشی تابآور در کاهش اهمالکاری تحصیلی تأثیر بهتری داشت. نتیجهگیری: برنامههای آموزشی که از تلفیق چند رویکرد و نظریه برای طراحی بستههای آموزشی بهره میگیرند، تأثیرات معنیدار بیشتری دارند. بنابراین، استفاده از نتایج پژوهش در طراحی برنامههای آموزشی پیشگیرانه و بهبود دستاوردهای آموزشی مؤثر باشد. |
|
واژههای کلیدی: تابآوری، اهمالکاری تحصیلی، تنیدگی، بهزیستی، رفتارهای مقابلهای |
|
متن کامل [PDF 907 kb]
(408 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1396/4/24 | انتشار: 1396/4/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|