اثربخشی آموزش روانشناسی مثبتنگر بر رضایت از تصویر تن دختران نوجوان
|
ملیحه سرابندی1، مصطفی بلقانآبادی2 |
1- مربی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران 2- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران |
|
چکیده: (1705 مشاهده) |
زمینه و هدف : هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گروهی روانشناسی مثبتنگر بر رضایت از تصویر تن (Body image) دانشآموزان نوجوان دختر شهرستان کوهدشت بود. مواد و روشها: این تحقیق به روش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون و همراه با گروه شاهد انجام شد. از میان دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان کوهدشت که رضایت پایینی را از تصویر تن خود گزارش نمودند، 32 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند (در هر گروه 16 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامه رضایت از تصویر تن (Satisfaction with Body Image Scale یا SWBIS) بود. ابتدا از دو گروه پیشآزمون گرفته شد. آموزش مثبتنگری در 14 جلسه یک ساعته و به صورت دو بار در هفته برای گروه آزمایش به اجرا درآمد و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکرد. در پایان، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: رضایت از تصویر تن دانشآموزانی که مداخله آموزش گروهی روانشناسی مثبتنگر را دریافت کرده بودند، در مرحله پسآزمون بهبود یافت (001/0 > P). نتیجهگیری: از نتایج به دست آمده چنین میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش روانشناسی مثبتنگر با تکیه بر فضایل و تواناییهای فرد، میتواند نگرش وی را نسبت به خود و تصویر تن خود تغییر دهد. از اینرو، آموزش روانشناسی مثبتنگر به دختران نوجوان، بر بهبود تصویر تن آنها اثربخش بوده است. |
|
واژههای کلیدی: روانشناسی مثبتنگر، تصویر تن، دانشآموزان، نوجوان، دختران |
|
متن کامل [PDF 641 kb]
(430 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1396/4/24 | انتشار: 1396/4/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|