logo
دوره 14، شماره 1 - ( 8-1395 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 29-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

برکتين م, عطاري ع, نوري ف, امين الرعايا م. Assessment of Psycho-educational Needs of Families of Patients with Bipolar I Disorder. RBS 2016; 14 (1) :23-29
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-445-fa.html
برکتین مجید، عطاری عباس، نوری فریبا، امین الرعایا مهین. بررسی نیازهای آموزش روانی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک. تحقیقات علوم رفتاری. 1395; 14 (1) :23-29

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-445-fa.html


1- استاد، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، مرکز تحقیقات سایکوسوماتیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2679 مشاهده)
زمینه و هدف: خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک، فشارهای زیادی را متحمل می‌نمایند. ارزیابی نیازهای آموزش روانی مراقبان این بیماران، یکی از پیش‌نیازهای اساسی در بهداشت روان آن‌ها است. هدف از انجام مطالعه حاضر، توصیف نیازهای آموزشی خانواده بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش آن پدیدارشناسی بود. در این مطالعه منابع اطلاعات، اعضای مراقبت کننده از بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک بودند که نمونه‌گیری از آن‌ها به صورت مبتنی بر هدف صورت گرفت و نمونه‌گیری تا رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. در نهایت، 20 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از تکنیک‌های مصاحبه و بحث گروهی بود و به روش هفت مرحله‌ای Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از مصاحبه‌ها در کدبندی آخرین سطح به 7 مفهوم اصلی با عناوین شناخت بیماری، نحوه مقابله با مشکلات رفتاری ناشی از علایم بیماری، همکاری درمانی، پذیرش بیمار از جانب خانواده، نیاز به خدمات مشاوره، نیاز به آموزش‌های درمانی و نقش‌پذیری اجتماعی، تقسیم شد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که خانواده و مراقبان بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی یک، نیازمند آموزش اختصاصی روانی- اجتماعی در حوزه‌های مشخص می‌باشند. پیشنهاد می‌گردد که مطالعات بعدی به روش مداخله‌ای در این حوزه انجام شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.