logo
دوره 14، شماره 1 - ( 8-1395 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 22-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

اکبري بلوطبنگان ا, رحماني ف, عشق آبادي س. Validity and Reliability of the Aggressiveness Scale among Students of Semnan, Iran. RBS 2016; 14 (1) :14-22
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-444-fa.html
اکبری بلوطبنگان افضل، رحمانی فاطمه، عشق آبادی سحر. روایی و اعتبار پرسش‌نامه پرخاشگری (AS) در دانش‌آموزان شهر سمنان. تحقیقات علوم رفتاری. 1395; 14 (1) :14-22

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-444-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2- دانشجوی دکتری، روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (2557 مشاهده)
زمینه و هدف: پرخاشگری از جمله مواردی است که امروزه در میان نوجوانان در سراسر جهان شایع است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی روایی و اعتبار مقیاس پرخاشگری بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مطالعات روان‌سنجی بود. از کلیه دانش‌آموزان 10 تا 13 ساله شهر سمنان، تعداد 607 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسش‌نامه پرخاشگری و انگیزش تحصیلی Harter (جهت روایی همزمان) را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سؤال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس پرخاشگری اجرا شد. همچنین، از مدل پاسخ مدرج SamiJima برای برازندگی داده‌ها و تحلیل استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس پرخاشگری از یک عامل اشباع شده و دارای شاخص‌های برازش مناسبی است. پرخاشگری با انگیزش تحصیلی (17/0-)، پیشرفت تحصیلی (41/0-)، غیبت از مدرسه (41/0) و انضباط (35/0-) رابطه معنی‌داری داشت (01/0 P <). ضریب Cronbach&rsquo;s alpha برای کل مقیاس 82/0 به دست آمد. داده‌های پاسخ سؤال‌ها با مدل SamiJima برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه 8/0+ تا 3+ پیوستار ویژگی بود. تحلیل‌های آماری با نرم‌افزارهای SPSS، EQS و Multilog اجرا شد. نتیجه ‌ گیری: نسخه فارسی پرسش‌نامه پرخاشگری در جامعه نوجوانان، از خصوصیات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار بود و می‌توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روان‌شناختی استفاده کرد. پیشیگری از پرخاشگری و کاهش آن، آگاهی خانواده‌ها، مدیران، معاونان و معلمان از علایم این مشکل، علل ایجاد آن و راه‌های برخورد با این مسأله ضروری است.
واژه‌های کلیدی: مقیاس پرخاشگری، روایی، پایایی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1395/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.