[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
پرداخت هزینه ها::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( 9-1394 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 399-388 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان
جواد کریمی* 1، فرشته همایونی نجف‌آبادی2 ، صدیقه همایونی نجف‌آبادی3 ، عاطفه همایونی نجف‌آبادی4
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
2- کارشناس روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
3- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزادخوراسگان، اصفهان، ایران
4- کارشناس ارشد روان‌شناسی صنعتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده:   (2328 مشاهده)
چکیده   زمینه و هدف: اختلال وسواس(OCD یا Obsessive-Compulsive Disorder) کودکان یک اختلال روانی - عصبی مزمن و ناتوان کننده است که با اختلال قابل‌توجهی در عملکرد روانی – اجتماعی همراه است. هدف پژوهش حاضر ارزشیابی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان (OCI-CV یا Obsessive Compulsive Inventory–Child Version) در دانش‌آموزان دختر و پسر بود. مواد و روش  ها: پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 831 دانش‌آموز (234 دانش‌آموز پسر و 597 دانش‌آموز دختر) بود که از میان دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان شهر نجف‌آباد در سال تحصیلی 1392-1391 با روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان (OCI-CV)، مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان (MASC) و مقیاس افسردگی کودکان (CDI) بود. برای بررسی پایایی پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان از روش آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی و برای بررسی روایی از روش روایی همگرا، روایی واگرا و روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. یافته‌ها : پایایی پرسش‌نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای بعد وارسی 73/0، بعد وسواس فکری 67/0، بعد انباشت 50/0، بعد شستشو 71/0، بعد نظم 69/0، بعد خنثی‌سازی 72/0 و برای کل پرسش‌نامه 85/0 محاسبه شد. روایی سازه پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان نیز از طریق همبسته نمودن آن با مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان و مقیاس افسردگی کودکان به ترتیب 52/0 و 26/0 به دست آمد. استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی (CFA) ساختار شش عاملی آن را تأیید کرد. نتیجه‌گیری : نسخه فارسی پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان (OCI-CV) برای اندازه‌گیری علائم وسواسی – اجباری در کودکان رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. البته، انجام پژوهش‌های بیشتر برای تأیید این یافته‌ها در کودکان وسواسی – اجباری لازم‌ است.   واژه‌های کلیدی: پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان، اعتباریابی، نسخه فارسی  
متن کامل [PDF 487 kb]   (1149 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1394/9/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کريمي ج, همايوني نجف‌آبادي ف, همايوني نجف‌آبادي ص, همايوني نجف‌آبادي ع. Validation of a Persian version of the Obsessive Compulsive Inventory-Child Version (OCI-CV). RBS 2015; 13 (3) :388-399
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-413-fa.html

کریمی جواد، همایونی نجف‌آبادی فرشته، همایونی نجف‌آبادی صدیقه، همایونی نجف‌آبادی عاطفه. اعتباریابی نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه وسواسی – اجباری فرم کودکان. تحقیقات علوم رفتاری. 1394; 13 (3) :388-399

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-413-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 9-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645