logo
دوره 12، شماره 2 - ( 4-1393 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 284-274 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

شکيبايي ف, اسماعيلي م. Study of MDD epidemiology in students of middle school (11-16 yrs. old) Of Esfahan city in 2007-8. RBS 2014; 12 (2) :274-284
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-379-fa.html
شکیبایی فرشته، اسماعیلی مریم. همه‌گیر شناسی افسردگی در دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386. تحقیقات علوم رفتاری. 1393; 12 (2) :274-284

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-379-fa.html


1- استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2078 مشاهده)
چکیده: مقدمه: افسردگی بیماری بسیار شایع عصر حاضر است و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. افسردگی در تمام سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می‌شود. بر اساس متون روان‌شناسی مرضی حدود 20 درصد کل کودکان و نوجوانان دچار حالات افسردگی بوده و نیازمند به دریافت خدمات تخصصی روان‌پزشکی و روان‌درمانی هستند. بعضی از پژوهشگران بر این باور هستند که اختلالات افسردگی در نوجوانان بسیار کمتر از حد واقعی آن مورد تشخیص و درمان قرار می‎گیرند. با توجه به تأثیرافسردگی بر نحوه عملکرد نوجوانان و نیاز به تحقیقات بیشتر به منظور اطلاع از میزان شیوع افسردگی در دانش‌آموزان این مطالعه طراحی و اجرا گردید. مواد و روشها: مطالعه به‌صورت توصیفی تحلیلی بر روی تعداد 1606 دانش آموز 11 تا 16 ساله مدارس راهنمایی پسرانه و دخترانه (دولتی و غیرانتفاعی) نواحی پنجگانه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال 87-1386 و به روش نمونه‎گیری خوشه‎ای بود. از کلیه دانش‌آموزان پرسش‌نامه افسردگی (ماریاکواکس) تکمیل و اطلاعات توسط SPSS مورد تحلیل کای اسکویر قرار گرفت. نتایج: از کل1606دانش آموز نوجوان،353نفر 22 درصد افسرده شناخته شدند.در این مطالعه میانگین نمره به‌دست آمده برابر 46/13 و انحراف معیار 32/7بود. شیوع افسردگی در بین دانش‌آموزان دختر2/24 درصد که به‌طور معنی‎داری بیشتر از دانش آموزان پسر (8/19 درصد) بود (035/0=p). بین میزان شیوع افسردگی در دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیرانتفاعی تفاوت معنی‎داری وجود ندارد (016/0=p). کمترین میزان شیوع افسردگی در ناحیه 1 و بیشترین میزان شیوع افسردگی در ناحیه 4 می‌باشد (001/0 >p) .   نمره افسردگی هر دانش‌آموز نیز وجود داشته ولی آنچه در این پژوهش مهم و مورد نظر بود شیوع افسردگی بود و نه شدت افسردگی و در نتیجه بود و نبود افسردگی ملاک بوده که بدین ترتیب یک متغیر اسمی محسوب می‌شود. کای اسکویر در مواردی بکار برده می‌شود که متغییرها دارای مقیاس اسمی باشند. به عبارت دیگر با توجه به این‌که درجداول داشتن یا نداشتن افسردگی مطرح است وتفاوت بین افراد از نظر این ویژگی بررسی شده است نیاز به یک امار غیر پارامتریک یعنی کای اسکویر دارد. از آزمون تی هم با وارد کردن نمره‌های افسردگی استفاده شد ولی نتایج گیج‌کننده به‌دست آمد و به دلیل ذکر شده در بالا از آزمون تی صرف نظر شد .   بحث: این مطالعه نشان می‌دهد در نوجوانان ایرانی میزان شیوع اختلال افسردگی اساسی از بعضی کشورها بیشتر با یعضی ازکشورها برابر بوده است. واژه‎های کلیدی: افسردگی - نوجوان – شیوع  
متن کامل [PDF 403 kb]   (549 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1393/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.