logo
دوره 9، شماره 3 - ( 6-1390 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سيد موسوي پ, پور اعتماد ح ر, فياض بخش م ر, اسماعيل بيگي ف, فرنوديان پ. The relationship between behavioral inhibition and activation systems and behavioral and emotional problems in adolescents. RBS 2011; 9 (3)
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-198-fa.html
سید موسوی پریسا، پور اعتماد حمید رضا، فیاض بخش محمد رضا، اسماعیل بیگی فاطمه، فرنودیان پریسا. بررسی رابطه نظام بازداری و فعال‌ساز رفتاری با مشکلات رفتاری- هیجانی در نوجوانان بهنجار. تحقیقات علوم رفتاری. 1390; 9 (3)

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-198-fa.html


1- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- کارشناسی روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- کارشناسی روان‌شناسی کودکان استثنایی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (2490 مشاهده)
زمینه و هدف : نقش نظام‌های بازداری و فعال‌ساز رفتاری به عنوان عوامل زمینه‌ساز در آمادگی نوجوانان برای ابتلا به مشکلات رفتاری و هیجانی در سال‌های اخیر بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی رابطه این دو نظام با مشکلات رفتاری- هیجانی نوجوانان بود. مواد و روش‌ها: جامعه پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران بود، که تعداد 303 دانش‌آموز (160 دختر و 143 پسر) از بین مدارس مناطق 1، 2 و 13 تهران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای (همراه با طبقه‌بندی) انتخاب شدند. مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. شرکت‌‌کنندگان پرسش‌نامه خود گزارش‌دهی نوجوان و مقیاس نظام بازداری و فعال‌ساز رفتاری را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون) استفاده شد. یافته‌ها: نظام بازداری رفتاری رابطه مثبت معنی‌داری با اضطراب و مشکلات جسمانی و رابطه منفی معنی‌داری با نشانه‌های اختلال نقص توجه / بیش فعالی داشت. از سوی دیگر نظام فعال‌ساز رفتاری دارای رابطه مثبت معنی‌دار با نشانه‌های اختلال سلوک و رابطه منفی معنی‌داری با مشکلات عاطفی بود. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده همسو با نتایج پژوهش‌های پیشین بوده، نشان داد که عوامل زیست‌شناختی زیربنای نظام‌های بازداری و فعال‌ساز، می‌توانند به عنوان عوامل تبیین کننده و پیش‌بینی کننده مشکلات رفتاری و هیجانی در نوجوانان در نظر گرفته شوند. واژه‌های کلیدی: نظام بازداری رفتاری، نظام فعال‌ساز رفتاری، مشکلات رفتاری و هیجانی، نوجوان.
متن کامل [PDF 217 kb]   (787 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/6/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.