Tanhaye Reshvanloo F, Baharloo H. Psychometric Properties of Difficulties in Emotion Regulation Scale-8 based on Classical test theory and Item-response theory. RBS 2025; 23 (1) :33-45
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1945-fa.html
تنهای رشوانلو فرهاد، بهارلو هیوا. ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی بر اساس نظریه کلاسیک آزمون و سوال-پاسخ. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (1) :33-45
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1945-fa.html
1- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی شاندیز، مشهد، ایران ، farhadtanhay@um.ac.ir
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (1523 مشاهده)
زمینه و هدف: دشواری در تنظیم هیجانی با چالشهای عمدهای در سلامت روانی افراد همراه است. به نظر میرسد وجود ابزاری کوتاه و معتبر برای تشخیص این دشواریها میتواند برای درمانگران و پژوهشگران کمک کننده باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS-8) بر اساس نظریه کلاسیک آزمون و سوال -پاسخ در نمونهای از دانشجویان بود.
مواد و روشها: در یک طرح توصیفی و اعتباریابی آزمون، طی سه مطالعه 204، 257 و 91 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری دادهها با فرم کوتاه مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS-8)، سیاهه تنظیم هیجانی (ERI)، پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ)، مقیاس پریشانی روانشناختی کسلر (K6)، مقیاس سرزندگی ذهنی (SVS) و مقیاس رضایت از زندگی ریورساید (RLSS) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با بررسی همسانی درونی، روایی عاملی تأییدی، تغییرناپذیری جنسیتی، روایی همگرا و واگرا، پارامترهای تمیز و آستانه و منحنیهای آگاهی سوال و آزمون انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که فرم کوتاه مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS-8)، ساختاری یک عاملی دارد. بر اساس جنسیت در ساختار عاملی تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). مقیاس از پایایی مناسبی برخوردار بود. روایی همگرا و واگرای مقیاس به تأیید رسید (01/0>P). بر حسب جنسیت تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0<P). رابطه معناداری نیز میان سن و دشواریهای تنظیم هیجانی وجود نداشت (05/0<P).
نتیجهگیری: به نظر میرسد، فرم کوتاه مقیاس دشواریهای تنظیم هیجانی (DERS-8) در نمونهای غیربالینی از دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است و میتوان از آن در مطالعات مربوط به تنظیم هیجانی در دانشجویان استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/2/23 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار: 1404/12/10