1- کارشناس آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کاشان، کاشان ، ایران.
چکیده: (2717 مشاهده)
زمینه و هدف : با توجه به این که تجارب دوران کودکی میتواند بر رفتارهای دوران بزرگسالی تأثیر داشته باشد، این تحقیق با هدف بررسی تجارب دانشآموزان ابتدایی کاشان انجام شد که از مراکز نگهداری سالمندان بازدید داشتهاند. مواد و روشها: یک مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا در طی سالهای 1387 و 1388 انجام شد. جمعآوری دادهها به روش خاطره نویسی توسط 11 نفر از دانشآموزان که سابقه بازدید از سرای سالمند را داشته، یا فردی از بستگانشان در سرای سالمندان نگهداری میشد، در سال 87-88 انجام شد. چهار نفر از این افراد و نیز 5 شرکت کننده دیگر مورد مصاحبه نیز قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به روش Krippendorff انجام شد. یافتهها: دادهها در چهار طبقه "ماهیت خانه سالمندان"، "علت انتقال"، "نحوه انتقال" و "پیامدهای بازدید" قرار گرفت. هر طبقه شامل 2 تا 4 زیر طبقه بود. بیشتر دانشآموزان، سرای سالمندان را مکانی دور افتاده و متفاوت از محل زندگی عادی خود احساس کرده بودند. به اعتقاد دانشآموزان، سالمندان به دلیل "تنهایی"، "بیماری و ناتوانی"، "مشکلات نگهداری" و "خودخواهی فرزندان" به سرای سالمند منتقل شده بودند. نتیجهگیری: دانشآموزان این تحقیق درک مثبتی از سرای سالمندان نداشتند. تجارب آنها، سرای سالمندان را محلی نشان میداد که باعث دور افتادن سالمندان از زندگی اجتماعی میشد. توجه بیشتر مردم و مسؤولین به کیفیت نگهداری از سالمندان ضروری است. واژههای کلیدی: تجربه، دانشآموز، سرای سالمندان، مطالعه کیفی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | انتشار: 1390/4/24