logo
دوره 23، شماره 1 - ( 3-1404 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 178-164 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Avval Taheri S, Soleimani E, Haghighi A. Proposing a Model of Psychological Distress in the Elderly Based on Adverse Childhood Experiences: The Mediating Role of Cognitive Flexibility and Emotional Intelligence. RBS 2025; 23 (1) :164-178
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1909-fa.html
باقری اول طاهری سمیه، سلیمانی اسماعیل، حقیقی امینه. ارائه الگوی مدل پریشانی روان‌شناختی سالمندان براساس تجارب دشوار دوران کودکی با نقش میانجی انعطاف‌پذیری شناختی و هوش هیجانی. تحقیقات علوم رفتاری. 1404; 23 (1) :164-178

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1909-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، e.soleimani@urmia.ac.ir
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه اموزش عالی علامه فیض کاشانی، کاشان، ایران.
چکیده:   (511 مشاهده)
زمینه و هدف: پریشانی روان‌شناختی از چالش‌های مهم سلامت روان در سالمندان است. با توجه به اهمیت روزافزون نیازهای روانی این گروه، شناسایی عوامل مؤثر بر آن ضروری است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل مفهومی برای تبیین پریشانی روان‌شناختی سالمندان بر اساس تجارب دشوار دوران کودکی و نقش میانجی انعطاف‌پذیری شناختی و هوش هیجانی صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل سالمندان استان تهران بود که از میان آن‌ها ۳۲۲ نفر به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس در مهر و آبان ۱۴۰۳ در مطالعه شرکت کردند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های تجارب دشوار کودکی فیلیتی و همکاران ( ۱۹۹۸)، انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)،  هوش هیجانی برادبری و گریوز (2004) و پریشانی روان‌شناختی لاویباند و لاویباند (۱۹۷۹) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای SPSS نسخه ۲۵ و Amos نسخه ۲۶ تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داده است که تجارب دشوار دوران کودکی علاوه بر این‌که به‌صورت مستقیم می‌تواند پیش‌بینی کننده پریشانی روان‌شناختی در سالمندی باشد، به‌صورت غیرمستقیم از طریق متغیرهای انعطاف‌پذیری و هوش هیجانی نیز پیش‌بینی کننده سطوح پریشانی روان‌شناختی در سالمندان است و مدل مفهومی ارائه شده تایید شده است (05/0> P).
نتیجه‌گیری: به‌این‌ترتیب می‌توان نتیجه گرفت در طراحی مداخلات آموزشی و درمان، در ارتقای کیفیت بهداشت و سلامت روان‌شناختی سالمندان، می‌توان به نقش متغیرهای انعطاف‌پذیری شناختی و هوش هیجانی در تعدیل پیامدهای نامطلوب تجارب دشوار دوران کودکی توجه بیشتری داشت.
متن کامل [PDF 1042 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/27 | پذیرش: 1404/1/26 | انتشار: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.