logo
دوره 22، شماره 4 - ( 10-1403 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 653-639 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ershadi Manesh S, Mokalaee M. The Structural Model of Cognitive Control and Psychological Inflexibility with Adolescent Depression: The Mediating Role of Metalized Affectivity. RBS 2024; 22 (4) :639-653
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1879-fa.html
ارشادی منش سودابه، مکلایی محمود. الگوی ساختاری کنترل شناختی و انعطاف ناپذیری روان‌شناختی با افسردگی نوجوانان نقش میانجی گر ذهنیت سازی عاطفی. تحقیقات علوم رفتاری. 1403; 22 (4) :639-653

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1879-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، su_ershadi@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (1237 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال افسردگی در نوجوانان یکی از شایع­ترین انواع اختلالات خلقی است که با همبودی بالا بیماری­های روانی، کیفیت زندگی، ریسک بالای خطر خودکشی و هزینه­های بالای اجتماعی همراه است. از سوی دیگر ظرفیت ذهنی‌­سازی و کنترل شناختی تعیین کننده‌­های مهمی در سازماندهی ظرفیت شناختی و هیجانی هستند که در حوزه پژوهش­های مرتبط با افسردگی در دوران نوجوانی مورد غفلت واقع شده­اند. این پژوهش با هدف الگوی ساختاری کنترل شناختی و انعطاف‌ناپذیری روان‌شناختی با افسردگی نوجوانان با نقش میانجی گر ذهنیت سازی عاطفی انجام شد.
مواد روش­‌ها: این پژوهش ازنظر هدف بنیادی و ازنظر روش یک پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل می­‌باشند تشکیل دادند. نمونه پژوهش 347 نفر از دانش­آموزان شهر تهران بود که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های از پرسشنامه­های نشخوار فکری نولن و همکاران (1991)، انعطاف‌­ناپذیری روان‌شناختی (رولفس و همکاران، 2016)، مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی زیگموند و اسنیت (1983)، ذهنیت سازی عاطفی (رینالدی و همکاران، 2021) و پرسشنامه کنترل شناختی گیبرس و همکاران (2018) استفاده شد. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی از الگویابی معادلات ساختاری و AMOS.24 و SPSS. 27 استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین انعطاف­‌ناپذیری روان‌شناختی با افسردگی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد (05/0P< ). همچنین بین کنترل شناختی و ذهنیت سازی عاطفی با افسردگی رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد (05/0P). یافته­ها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با داده­‌هاست. نتایج مدل­یابی معادله ساختاری نشان داد که در الگوی  45 درصد از واریانس ذهنیت سازی عاطفی توسط انعطاف­ناپذیری روان‌شناختی، کنترل شناختی تبیین می­شود. همچنین 59 درصد از واریانس افسردگی توسط انعطاف­ناپذیری روان‌شناختی، کنترل شناختی و ذهنیت سازی عاطفی تبیین می­شود.
نتیجه­‌گیری:  با توجه به این یافته­‌ها به درمانگران پیشنهاد می­‌شود آموزش کنترل شناختی و ذهنیت سازی عاطفی را در جهت کاهش علائم افسردگی نوجوانان مورد توجه قرار دهند.
متن کامل [PDF 1789 kb]   (609 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/13 | پذیرش: 1403/11/12 | انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.