Ghanbarian S, Faramarzi S, Tabrizi M. The Effectiveness of a Lived Experience based Educational Package on Improving Difficulties in Emotion Regulation Mothers on the Verge of Separation. RBS 2024; 22 (2) :224-235
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1805-fa.html
قنبریان سپیده، فرامرزی سالار، تبریزی مهدی. تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۳; ۲۲ (۲) :۲۲۴-۲۳۵
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۸۰۵-fa.html
۱- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روان شناسی و مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
۲- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران ، s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
۳- دانشکده روان شناسی و مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
چکیده: (۵۶۷ مشاهده)
زمینه و هدف: بررسیها نشان میدهد که والدین در شرف جدایی دارای مشکلات روانشناختی از جمله دشواری در تنظیم هیجانی هستند، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری در تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی انجام گرفت.
مواد و روشها: روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین مادران در شرف جدایی، ارجاع شده از طرف دادگاه به مراکز مشاوره طرف قرارداد با دادگستری اصفهان در 6 ماه اول سال 1401 با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 30 مادر با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گماری شدند. گروه آزمایش، 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانی (گراتز و رومر، 2004) بود. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از روش تحلیل واریانس مختلط استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که در مرحله پسآزمون بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیدار آماری وجود دارد (05/0>P) و نیز نتایج مرحله پیگیری هم نشان داد که بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری در تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی تأثیر مثبتی دارد (05/0>P).
نتیجهگیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که بسته آموزشی مبتنی بر تجربه زیسته بر بهبود دشواری در تنظیم هیجانی مادران در شرف جدایی اثربخش بود، لذا بهرهگیری از این رویکرد آموزشی و درمانی جهت کمک به بهداشت و سلامت روانی افراد در آستانه جدایی (طلاق) توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/5/24 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10