Ansari Z, Samadieh H, Rezaei M. Comparative Analysis of Phonological Awareness, Visual Memory, and Word Naming Speed in Perceptual and Linguistic Dyslexic Students with Typically Developing Peers. RBS 2024; 22 (2) :274-287
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1796-fa.html
انصاری زینب، صمدیه هادی، رضایی مهدی. تحلیل مقایسهای آگاهی واجشناختی، حافظه دیداری و سرعت نامگذاری واژه در دانشآموزان نارساخوان ادراکی و زبانشناختی با همتایان عادی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۳; ۲۲ (۲) :۲۷۴-۲۸۷
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۷۹۶-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
۲- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، h.samadieh@birjand.ac.ir
۳- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (۸۵۲ مشاهده)
زمینه و هدف: نارساخوانی، به عنوان یک ناتوانی یادگیری رایج، تواناییهای پردازش زبان و خواندن دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف مقایسه آگاهی واجشناختی، حافظه دیداری و سرعت نامگذاری واژه در دانشآموزان نارساخوان تحولی ادراکی و زبانشناختی با دانشآموزان عادی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی-مقایسهای بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر پایه اول و دوم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در شهر فردوس بود. از این میان، ۴۵ نفر (در ۳ گروه 15 نفره) از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل ماتریسهای پیشرونده ریون، آزمون ارزیابی توانایی خواندن فارسی_ سطح یک پوراعتماد و همکاران (۱۳۸۰)، پرسشنامه غربالگری اختلال یادگیری ویژه علیزاده و همکاران (۱۴۰۱)، آزمون ارزیابی آگاهی واجشناختی سلیمانی و دستجردی کاظمی (۱۳۸۴)، دو خرده آزمون سواد و مقدار سرعت نامگذاری ویرایش پنجم هوش وکسلر کودکان کرمی و کرمی (۲۰۱۴) و آزمون تصاویر درهم آندره ری (۱۹۴۲) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و نرمافزار SPPS نسخه ۲۵ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای شناختی (آگاهی واجشناختی، حافظه دیداری و سرعت نامیدن واژه) در گروههای نارساخوان ادراکی و زبانشناختی تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین در هر سه متغیر میان کودکان عادی با نارساخوانها تفاوت وجود داشت.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت نارساخوانهای گروه زبانشناختی در دو متغیر آگاهی واجشناختی و حافظه دیداری نسبت به گروه نارساخوانهای ادراکی و کودکان عادی عملکرد ضعیفی دارند. همچنین نارساخوانهای ادراکی در متغیر سرعت نامیدن واژه، عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه نارساخوانهای زبانشناختی و کودکان عادی داشتند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/5/10 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/10