logo
دوره ۲۱، شماره ۳ - ( ۷-۱۴۰۲ )                   جلد ۲۱ شماره ۳ صفحات ۵۷۴-۵۶۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri A, Pyadeh -Kohsar A, Hassan A. The effectiveness of play therapy on behavioral problems, loneliness and depression of deaf children. RBS 2023; 21 (3) :563-574
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-1646-fa.html
طاهری آرزو، پیاده کوهسار ابوالقاسم، عبدی حسن. اثربخشی بازی‌درمانی بر مشکلات رفتاری، احساس تنهایی و افسردگی کودکان ناشنوا. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۴۰۲; ۲۱ (۳) :۵۶۳-۵۷۴

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۱۶۴۶-fa.html


۱- کارشناسی ارشد گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
۲- استادیار گروه معارف اسلامی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران ، habdi1978@gmail.com
۳- استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
چکیده:   (۹۰۶ مشاهده)
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی بازی‌درمانی بر مشکلات رفتاری، احساس تنهایی و افسردگی کودکان ناشنوا بود.
مواد و روش­ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه‌های کنترل و آزمایشی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را کودکان ناشنوا شهرستان شاهرود تشکیل دادند. روش نمونه‌گیری هدفمند بوده که براساس معیارهای ورود به تحقیق 30 نفر از کودکان مدارس استثنایی شهرستان شاهرود انتخاب شدند که به‌صورت تصادفی ساده به 2 گروه تقسیم شدند. پرسشنامه‌های تحقیق شامل احساس تنهایی آشر کودک و نوجوان، پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان کوای و پترسون (RBPC) فرم تجدیدنظر شده و افسردگی کودکان ﻣﺎریﺎ ﮐﻮاس (CDI) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. تمام عملیات آماری پژوهش با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 با سطح معنی­داری 05/0>P در نظر گرفته شد.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که پس از کنترل اثر پیش‌آزمون، تفاوت نمره‌های پیش‌آزمون- پس‌آزمون دو گروه برای متغیر مشکلات رفتاری و افسردگی معنادار است و میانگین نمره‌های گروه آزمایش در متغیر مشکلات رفتاری و افسردگی نیز به‌طور معناداری کمتر از گروه کنترل است (001/0>p). هم‌چنین تفاوت میانگین نمره‌های پس­آزمون احساس تنهایی در دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است (031/0=P).
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان گفت که بازی‌درمانی رویکرد و مداخله مناسب در کاهش مشکلات رفتاری، افسردگی و احساس تنهایی کودکان ناشنوا می‌باشد. 
متن کامل [PDF 713 kb]   (۴۳۰ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/23 | پذیرش: 1402/10/6 | انتشار: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.