دوره 19، شماره 3 - ( 7-1400 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 426-415 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه اراک، ایران ، drmansourabdi@gmail.com
3- گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (1497 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که آموزش کافی در مورد مسائل مرتبط با ازدواج می تواند بر باورهای زوجین اثرگذار باشد بنابراین پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی آموزش­های قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومی­نگر بر باورهای ناکارامد زوجی در افراد متقاضی ازدواج انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد متقاضی ازدواج شهر اراک مراجعه کننده به کانون زندگی پایدار در سال 1399 بود و از بین آنان تعداد 60  نفر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایشی برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (20  نفر)، گروه آموزشی بومی­نگر (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) قرار گرفتند. در این مطالعه، محتوای جلسه­های آموزش قبل از ازدواج با تکیه بر اصول و فنون برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (PICK) به صورت هفتگی دو جلسه 90 دقیقه­ای و آموزش چندبعدی بومی­نگر به صورت 10 جلسه 40 دقیقه­ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باورهای ارتباطی ایدلسن و اپستین (1982) بود و برای تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش­های قبل از ازدواج به روش برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی و رویکرد چندبعدی بومی­نگر بر باورهای ارتباطی توقع ذهن خوانی و عدم تغییر همسر معنادار بود(P≥0.001) .
نتیجه‌گیری: به نظر می رسد  که افرادی که در برنامه­های آموزش پیش از ازدواج شرکت می­کنند، از رشد ارتباطی بهتری، تبادلات مخرب کمتر و حمایت بیشتری برخوردارند و همچنین آمار طلاق در آن­ها کمتر است.
متن کامل [PDF 662 kb]   (928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/15 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار: 1400/7/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.