logo
دوره ۱۶، شماره ۳ - ( ۱۱-۱۳۹۷ )                   جلد ۱۶ شماره ۳ صفحات ۳۵۲-۳۴۴ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibollahi S, Abedi A, Naderi F, Mazaheri M M. The Effect of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Test Anxiety and Psychological Well-being of High School Students. RBS 2019; 16 (3) :344-352
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-616-fa.html
حبیب اللهی سعید، عابدی احمد، نادری فرح، مظاهری محمدمهدی. تأثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر اضطراب امتحان و بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان دبیرستانی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۷; ۱۶ (۳) :۳۴۴-۳۵۲

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۶۱۶-fa.html


۱- گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
۲- دانشیار گروه روان‌شناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، a.abedi@edu.ui.ac.ir
۳- دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
۴- دانشیار گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (۳۴۶۰ مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب امتحان (Test anxiety) یکی از شایع‌ترین اضطراب‌ها در محیط‌های آموزشی است که علاوه بر تأثیرات منفی در عملکرد تحصیلی، می‌تواند منجر به کاهش بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان شود. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان پذیرش و تعهد (Acceptance and Commitment Therapy یا ACT) بر اضطراب امتحان و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان بود. مواد و روش­‌ها: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دبیرستانی پسر شهر نجف‌آباد در سال تحصیلی 93-1392 بود. حجم نمونه شامل 60 نفر (هر گروه 30 نفر) بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. هر دو گروه پرسشنامه‌های اضطراب امتحان (Test Anxiety Scale یا TAS) و بهزیستی روان‌شناختی (Psychological Well-Being Scale یا PWBS) را به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون تکمیل کردند. داده ‌ ها با روش تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته‌­ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد میان نمرات پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (80/44F = ، 001/0>p). به‌عبارت‌دیگر، ACT باعث کاهش معنادار اضطراب امتحان (17/33F = ) و افزایش معنادار بهزیستی روان‌شناختی (26/27F = ) شده است (001/0>p). نتیجه­‌گیری : نتایج نشان داد روش ACT در کاهش اضطراب امتحان و بهبود بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان مؤثر است.
متن کامل [PDF 508 kb]   (۸۱۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1399/2/21 | انتشار: 1399/2/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.