طاهری م, ایراندوست خ, همتی عفیف ع, رضایی م. The Effect of Perceptual-Motor Exercises on Movement Detection and Motor Coordination among Elderly WomenAim and Background: The purpose of this study was to investigate the effect of perceptual-motor exercises intervention on movement detection and motor. RBS 2018; 16 (1) :15-20
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-577-fa.html
طاهری مرتضی، ایراندوست خدیجه، همتی عفیف علی، رضایی مینا. تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر شناسایی حرکت و هماهنگی حرکتی زنان سالمند. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۷; ۱۶ (۱) :۱۵-۲۰
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۷۷-fa.html
۱- دانشیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
۲- استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
۳- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده: (۲۷۹۱ مشاهده)
زمینه و هدف : هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات مداخلهای ادراکی- حرکتی بر شناسایی حرکت و هماهنگی حرکتی زنان سالمند بود. مواد و روشها: در این تحقیق نیمه آزمایشی، 19 زن سالمند به صورت تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و شاهد (9 نفر) قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمونهای هماهنگی دو دست و شناسایی حرکت در سیستم نرمافزار Vienna جمعآوری شد. مداخله تمرینی در گروه تجربی، استفاده از تمرینات ادراکی- حرکتی بود که با استفاده از بسته یونیورسال Vienna به مدت 8 هفته به شکل کوششهای تعقیب بینایی به عنوان شاخصی از ادراک دیداری- حرکتی و پروتکل تمرینی شناسایی حرکت انجام گرفت. گروههای تجربی به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه تمرینات مذکور را به مدت 30 دقیقه اجرا نمودند. از آزمونهای ادراکی- حرکتی تشخیصی و هماهنگی دو دستی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کواریانس و Paired t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی شرکتکنندگان، 2/4 ± 3/58 سال بود. بر اساس یافتهها، هر دو عامل زمان شناسایی حرکت و هماهنگی دو دستی بهبود معنیداری را در گروه تجربی نشان داد (001/0 = P)؛ در حالی که گروه شاهد تغییر معنیداری را در مرحله پسآزمون تجربه نکرد. نتیجهگیری: تمرینات مداخلهای ادراکی- حرکتی میتواند زمینه بهبود ویژگیهای ادراکی- حرکتی همچون شناسایی حرکت و هماهنگی حرکتی را مهیا نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1397/1/26 | انتشار: 1397/1/26