عبودیت س, امیری ش. The Effectiveness of Social Relations Training Based on Playing Game with Gardner Interpersonal Intelligence on Social Interaction and Happiness of Pre-school Children. RBS 2017; 15 (3) :306-312
URL:
http://rbs.mui.ac.ir/article-1-546-fa.html
عبودیت سعیده، امیری شعله. بررسی اثربخشی آموزش روابط اجتماعی مبتنی بر بازی بر مبنای هوش میان فردی Gardner بر مهارت اجتماعی و شادی کودکان پیشدبستانی. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۳۹۶; ۱۵ (۳) :۳۰۶-۳۱۲
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-۱-۵۴۶-fa.html
۱- -۱ کارشناس ارشد، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان )خوراسگان(، اصفهان، ایران
۲- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (۳۱۲۶ مشاهده)
زمینه و هدف : ماهیت پیچیده رفتار کودکان، بررسی و به کارگیری درمانهای جدید را ایجاب میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش روابط اجتماعی مبتنی بر بازی بر مبنای هوش میان فردی Gardner بر مهارت اجتماعی و شادی کودکان پیشدبستانی بود. مواد و روشها: این مطالعه به روش آزمایشی و به صورت پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه شاهد انجام شد. ابتدا یکی از مراکز پیشدبستانی با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به صورت تصادفی انتخاب گردید و تمام کودکان آن مرکز با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی Matson (Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters یا MESSY) جهت بررسی میزان مهارت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت، 24 نفر که نمره پایینتری کسب کردند، انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش و شاهد قرار داده شدند. مادران همه آزمودنیها قبل و بعد از مداخله، مقیاس هوش چندگانه Gardner، پرسشنامه شادی کودکان مبتنی بر مقیاس شادکامی آکسفورد (Oxford Happiness Inventory یا OHI) تطبیق داده شده برای کودکان و مقیاس MESSY را تکمیل نمودند. گروه آزمایش 12 جلسه تحت آموزش روابط اجتماعی مبتنی بر بازی بر مبنای هوش میان فردی Gardner قرار گرفتند. یافتهها: تفاوت معنیداری بین میزان شادی و مهارت اجتماعی گروه آزمایش نسبت به گروه شاهد وجود داشت (050/0 > P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، توصیه میگردد از آموزش روابط اجتماعی مبتنی بر مقیاس هوش میان فردی Gardner جهت افزایش مهارتهای اجتماعی و شادی کودکان پیشدبستانی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/11/19 | پذیرش: 1396/7/23 | انتشار: 1396/7/23